دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

آیا همیشه حق با مشتری است؟

1-      ساعت 15:48

خانم و آقای جوانی به سرعت در حالی که درب بانک در حال بسته شدن است وارد می شوند. همکاران در حال رسیدگی به اسناد و حساب ها و تحویل صندوق هایشان هستند. پسر جوان با صدای بلند به معطل شدنش اعتراض می کند ، در حالی که از حضور بی موقعش بیشتر از یک دقیقه نمی گذرد. همه متعجب می شوند و زمانی که یکی از همکارن او را فراخوان می کند ،چشمکی همراه با لبخندی شیطنت آمیز حواله دختر همراه خود می کند.

 

2-      مشتری از حساب خود مبلغی را برداشت می کند. بعد از یکساعت به بانک مراجعه و ادعا می کند باند تحویلی به ایشان یک برگ – 50.000 ریال - کم دارد. از آنجا که شما در حساب هایتان دقت می کنید و هر پولی را دوبار شمار و باند می کنید ، همچنین با وجود دستگاه پول شمار برای مشتریان و خروج وی از شعبه، از پرداخت وجه به ایشان خودداری می کنید. بعد از ساعتی مسئولی طی تماس تلفنی از شما تقاضا می کند به جهت حفظ منابع و مشتری وجه را پرداخت کنید. شما با اکراه تن به خواسته اش می دهید و شخصاً مبلغ را می پردازید. بعدها متوجه می شوید این ترفندی بوده که در چندین شعبه اجرا شده اما آن مقام مسئول هیچ وقت به آن پی نبرد.

 

3-      مشتری چکی به میزان 500.000.000 ریال را به متصدی پشت باجه می دهد و از او درخواست ایران چک ( و حتی نه یک برگ اسکناس ) می کند. از آنجا که پرداخت وجه بیش از 150.000.000 ریال بنا بر بخشنامه بانک مرکزی ممنوع می باشد، شما این امر را به وی گوشزد می کنید. مشتری بر خواسته خود پافشاری می کند و وقتی از دریافت این وجه نا امید می شود چک را با حرکتی ناپسند از شما پس می گیرد و ضمن گفتن جملات ناشایست به شما، مسئولین بانک و زمین و زمان از شعبه خارج می شود.

 

4-      شما دکمه فراخوان را فشار می دهید. مشتری پشت باجه حضور پیدا می کند. با چهره ای برافروخته به معطلی خود اشاره می کند. منتظر جواب از طرف شماست تا دعوایی را ترتیب دهد. وقتی موفق نمی شود به دنبال بهانه دیگری می گردد. سرانجام موفق می شود و با دعوا و سر و صدا از شعبه خارج می شود. ...

روز بعد به شما مراجعه می کند و ضمن عذرخواهی از شما داستان شکسته شدن شیشه اتومبیل خود و دزدیده شدن ضبط ماشین را قبل از ورود به بانک برای شما توضیح می دهد.

ادامه مطلب ...

ویزا، اندیشه یک بانک جهانی


در سپتامبر سال 1958 بانک آمریکا سیستم کارت اعتباری خود را با چاپ اولیه 60 هزار کارت در شهر «فرسنو» کالیفرنیا راه‌اندازی کرد و به عنوان پیشگام این برنامه معرفی شد. ایده اصلی این کار از گروه تحقیقاتی خدمات مشتریان و رهبر آنها «جوزپ ویلیامز» گرفته شد. او مدیران ارشد بانک را در سال 1956 برای پیگیری آنچه موجب پیدایش اولین سری چاپ و تحویل موفق کارت‌های اعتباری درخواست‌نشده به گروه بزرگی از مردم شد، متقاعد کرده بود.

ادامه مطلب ...

رادیو پاسارگاد

همزمان با عید سعید غدیر خم اولین رادیو اینترنتی بانکی با عنوان رادیو پاسارگاد راه اندازی شد.


اسقلال بانک مرکزی

در هفته ای که گذشت استقلال بانک مرکزی و تغییراتی عمده در ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی به پیشنهاد باهنر به تصویب رسید. مصوباتی  که واکنش دولتمردان را به همراه داشت.

به گزارش خبرآنلاین، اگرچه تا کنون رئیس جمهور عضو مجمع عمومی بانک مرکزی بود اما با رای نمایندگان به پیشنهاد باهنر، دیگر رئیس جمهور عضو این مجمع نخواهد بود و رئیس بانک مرکزی را هم دیگر نمی تواند تعیین کند.


ترکیب جدید مجمع عمومی بانک مرکزی

اعضای مجمع عمومی از این پس 11 نفر از جمله وزیر اقتصاد، معاون برنامه ریزی ریاست جمهوری، دادستان کل کشور، رئیس اتاق بازرگانی و 7 اقتصاد دان بود که حداقل 15 سال سابقه و تخصص فعالیت پولی و بانکی داشته باشند و از سوی رئیس جمهور معرفی شده و مجلس به انها رای اعتماد دهند.البته رئیس جمهور هر دو سال یکبار می‏تواند فقط یک‏نفر از هفت اقتصاددان را با رای اعتماد مجلس تغییر دهد.

گفتنی است رئیس مجمع نیز از بین اعضای مجمع عمومی این بانک و با رای آنها انتخاب خواهد شد.

نکته جالب اینکه بر اساس مصوبه مجلس، رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام وی نیز توسط اعضای مجمع عمومی بانک تعیین و با حکم رئیس مجمع عمومی و تنفیذ رئیس جمهور برای مدت هفت سال به این سمت منصوب می‏شود. انتخاب مجدد رئیس کل بانک مرکزی و قائم مقام وی فقط برای یکبار مجاز است. اعضای مجمع هم نمی‏توانند فردی را از بین خود برای این دو سمت انتخاب کنند.

استقلال بانک مرکزی

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به مصوبه مذکور تهدید به استعفا کرد و درباره تغییر ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی می گوید کشور را با نظر اقتصاددانان نمی توان اداره کرد.همچنین وی معتقد است با اجرای این مصوبه و حضور و اعمال نظر هفت نفر از بخش خصوصی، بانک مرکزی خصوصی شده و بخش خصوصی کسانی هستند که تمایل دارند اقتصاد را آنگونه که می خواهند اداره کنند.

نکته قابل توجه آن است که هفت اقتصاددان نیز توسط رئیس جمهور انتخاب می شوند که این مساله نیر توسط آقای لاریجانی در مجلس به آقای بهمنی یادآوری شد.


رئیس کل نگران چیست؟


روزنامه دنیای اقتصاد در بخشی از تحلیل های خود به این موضوع اشاره کرده و اینگونه می نویسد:

آیا واقعیت‌های اقتصاد در کشور ما اینگونه نظرات کارشناسی را متحول می‌کند یا رازی شگرف در جذبه صندلی‌های مدیریت نهفته است؟


مطالب مرتبط :

ادامه مطلب ...