دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

کلیاتی پیرامون « صکوک »

تهیه و تنظیم: سید محسن موسوی، میثم‌ هاشم‌خانی (روزنامه دنیای اقتصاد)


همزمان با گسترش بازارهای مالی اسلامی، طیف وسیعی از ابزارهای مالی منطبق با قوانین و مقررات اسلامی نیز طراحی شد که یکی از رایج‌ترین آنها، صکوک (Sukuk) نام دارد.


اوراق صکوک می‌تواند به عنوان روش تامین مالی مناسبی برای نهادهای دولتی و نیز شرکت‌های خصوصی مورد استفاده قرار گیرد. متاسفانه به‌رغم گسترش سریع استفاده از انواع صکوک در کشورهای اسلامی، این ابزار مالی تا به امروز در ایران مورد استفاده قرار نگرفته است. مقاله پیش رو می‌کوشد تا با ارائه کلیاتی در مورد انواع صکوک، در راستای افزایش آشنایی مخاطبان ایرانی با این ابزار مالی گام بردارد.



مقدمه
صکوک، نوعی از اوراق بهادار اسلامی است و ابزاری مناسب به عنوان جایگزین اوراق قرضه محسوب می‌شود. این اوراق با درگیر کردن یک دارایی مشخص فیزیکی و به میان آوردن قراردادهایی مانند اجاره و مضاربه منطبق با قانون بانکداری بدون ربا است. صکوک جمع کلمه عربی صک می‌باشد که آن هم معرب واژه چک در زبان فارسی است. در عرف زبان عربی این واژه، حواله، انواع سفته، سند و هر آنچه را که تعهد یا اقراری از آن برداشت شود در بر می‌گیرد. واژه‌های صک‌الوکاله به معنای وکالت‌نامه و صک‌الکفاله به معنای کفالت‌نامه نیز در زبان عربی رواج یافته است. تعریف «سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای مالی اسلامی» (
AAOIFI) از صکوک عبارت است از:
«گواهی‌هایی با ارزش اسمی یکسان که پس از اتمام عملیات پذیره‌نویسی، بیانگر پرداخت مبلغ اسمی مندرج در آن توسط خریدار به ناشر است و دارنده آن مالک یک یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها، منافع حاصل از دارایی و یا ذی‌نفع یک پروژه یا یک فعالیت سرمایه‌گذاری خاص می‌شود.»

در فرآیند انتشار اوراق صکوک یک دارایی ملموس مورد معامله قرار می‌گیرد که این معامله می‌تواند بر اساس یکی از عقود اسلامی باشد. سازمان حسابداری و حسابرسی موسسه‌های مالی اسلامی، با در نظر گرفتن عقود اسلامی، استانداردهایی را برای 14 نوع صکوک تعریف کرده است که با توجه به شرایط و نیاز مالی از تنوع لازم برخوردار است و از اوراق با سود ثابت تا متغیر را شامل می‌شود.
ادامه مطلب ...

شبه‌دولتی‌ها بانک پشت بانک می‌زنند

روزنامه جام جم در تاریخ 18 بهمن 89 در اقدامی بی سابقه از حضور شبه‌دولتی‌ها در بازار پولی‌ کشور از طریق تاسیس بانک  انتقاد کرده و این پرسش را مطرح کرده که آیا رشد بیش از حد بانک‌های بخشی، که می‌توانند از وجوه مردم برای تسهیلات‌دهی یا سایر استفاده‌ها برای بخش یا سازمان مورد نظر خود استفاده کنند، به ضرر منافع جامعه پولی کشور منجر می شود؟

نکته قابل توجه در این مقاله اعلام اسامی بانک ها و موسسات مالی و  ذکر ارتباط آنها با موسسات دولتی است. در این بین ، تنها نام 9 بانک به عنوان کاملاً خصوصی ذکر شده که بانک پاسارگاد نیز در این رده جای گرفته است.



متن کامل مقاله جام جم و اسامی بانک ها را می توانید در بخش ادامه مطلب بخوانید

ادامه مطلب ...

ورود بانک پاسارگاد به بورس

واژه بورس از نام خانوادگی شخصی به نام "واندر بورس" اخذ شده که در اوایل قرن چهاردهم در شهر بروژ بلژیک می­زیسته و صرافان شهر در مقابل خانه او گرد هم می­ آمدند و به داد و ستد کالا، پول و اوراق بهادار میپرداختند. این نام بعدها (۱۳۰۹) به کلیه اماکنی اطلاق شد که محل داد و ستد پول، کالا و اسناد مالی و تجاری بوده است.


فکر اصلی ایجاد بورس اوراق بهادار در ایران، به سال ۱۳۱۵بر می­گردد. در این سال، یک کارشناس هلندی و یک کارشناس بلژیکی به منظور بررسی و اقدام در مورد تهیه و تنظیم مقررات قانونی ناظر بر فعالیت بورس اوراق بهادار، به ایران آمدند. اما مطالعات آن دو با آغاز جنگ جهانی دوم متوقف گردید. پس از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲، مجدداً در سال ۱۳۳۳مأموریت تشکیل بورس اوراق بهادار به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی وقت محول گردید. این گروه پس از دوازده سال تحقیق و بررسی درسال ۱۳۴۵، قانون و مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران را تهیه و لایحه مربوطه را به مجلس شورای ملی ارسال داشتند که این لایحه در اردیبهشت سال ۱۳۴۵تصویب شد. با ورود سهام بانک صنعت و معدن و نفت پارس، دربهمن ماه ۱۳۴۶فعالیت بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد.

طی یازده سال فعالیت بورس قبل از انقلاب اسلامی، تعداد شرکت­ها، بانک­ها و شرکت­های بیمه پذیرفته شده در بورس از شش بنگاه اقتصادی با سرمایه ۶/۲ میلیارد ریال به ۱۰۵بنگاه با سرمایه ای بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال درسال  ۱۳۵۷افزایش یافت.

از سال ۱۳۶۸ و در چهارچوب برنامه پنج سال اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تجدید فعالیت بورس به عنوان پیش زمینه اجرای خصوصی سازی، جذب و گردآوری پس­اندازها و هدایت آن در جهت سرمایه‌گذاری آغاز گردید.

در حال حاضر تعداد شرکت­های پذیرفته شده در تابلوهای بورس بیش از ۳۳۶شرکت و ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران نزدیک به ۶۵ میلیارد دلار است.

 

و امروز بانک پاسارگاد با پشتوانه ایمان راسخ و تلاش پیگیر و مستمر بانکداران خود پا به این عرصه مهم می گذارد. بانک پاسارگاد به عنوان اولین بانک کشور با سرمایه ۲۳.۱۰۰ میلیارد ریالی مقتدرانه وارد فرابورس و بورس خواهد شد.

کلاس های داروسازی و تبلیغ بانک

 ۱-      چندی پیش " روزنامه شرق " در ستون " الو شرق " مورخ ۲۹ دی ۸۹ مطلبی رو با عنوان تبلیغ بانک در کلاس های بازآموزی داروسازی به شرح ذیل درج کرده بود :



دکتر داروساز هستم. برای کلاس بازآموزی 23 دی ماه با دادن مبلغی جهت این دوره در محل دانشگاه تهران حاضر شدیم اما در بین برگزاری دوره، بانک پاسارگاد دست به تبلیغ خود و بیمه پاسارگاد زده است. می خواستم از مسوولان سوال کنم آیا دوره بازآموزی با کلاس های تبلیغاتی ادغام شده است؟ لطفاً مسوولان رسیدگی کنند.

 

با توجه به اینکه مسئولین محترم بانک طی جلسات متعدد عنوان می کنند به تبلیغات مستقیم اعتقادی ندارند و تنها تبلیغ موثر را سینه به سینه می دانند، انجام این امر که نوعی ضد تبلیغ محسوب می شود قابل تامل است. امیدوارم مدیریت محترم و روابط عمومی بانک بتوانند پاسخ مناسب و قابل قبولی به این شهروند گرامی ارائه کنند.

 

*          *          *          *

۲-      به دنبال نارضایتی برخی همکاران شهرستانی مان در خصوص ساعت کاری و درج یادداشتی بنا به درخواست این عزیزان ، ساعت کاری شعبه های شهرستان به استثنای شعبه های استان البرز ( کرج ) از تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۱۲، به شرح ذیل تغییر یافت:

 

شنبه تا چهارشنبه                      صبح      7:30      الی       13:30

                                                عصر       16       الی          18 

 

پنج شنبه                                              7:30      الی          13

 

ایران چک ها ، می روند یا می مانند؟!

شهریور ماه سال 1387 بود که برای اولین بار ایران چک های جدید یک میلیون ریالی توسط بانک مرکزی در راستای اعمال انضباط پولی و مدیریت کاراتر حجم نقدینگی و تسهیل در مبادلات روزمره مردم، بر اساس تصویبنامه هیات وزیران ، چاپ و در اختیار بانک ها قرار گرفت .

انتشار ایران چک های جدید که به نوعی شبه پول به حساب می آمدند و عدم نیاز به پشت نویسی و احراز هویت،  باعث تسریع در روند مبادلات میان مردم و بانک ها شد.



پس از گذشت بیش از دو سال ، در تاریخ 15 آبان 89 مقرر گردید کلیه ایران چک های یک میلیون ریالی جمع آوری گردد که به علت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به تعویق افتاد.

این بار بعد از گذشت نزدیک به سه ماه ، یک بار دیگر بانک مرکزی تصمیم به خروج ایران چک های مذکور با هدف مبارزه با پولشویی از روز (سه شنبه) پنجم بهمن ماه از چرخه پولی کشور کرد. اما این تصمیم تنها نصف روز اجرا شد و مجدداً بانک مرکزی عقب نشینی کرد. یکی از عواملی که سبب عدم اجرای این طرح گردید، سهم بالا و قابل تامل 56 درصدی در سبد اسکناس کشور و همچنین تاخیر و کندی در ورود اسکناس جایگزین ده هزار تومانی به چرخه پولی به اندازه کافی بود.

*          *          *          *

از طرفی اخذ اینگونه تصمیم ها که به نظر غیر کارشناسی می رسد سبب سردرگمی و ناهماهنگی بانک ها شد. به طوری که برخی بانک ها از آغاز اجرای طرح، اقدام به جمع آوری و ابطال آن کردند و برخی همچنان از آن برای مبادلات پولی استفاده نمودند. بانک پاسارگاد نیز برخلاف خبری که در روزنامه جام جم درج شده بود اقدام به جمع آوری ایران چک ها نمود. هرچند شاهد ناهماهنگی بین شعب به دلیل تاخیر در ارسال دستورالعمل و عدم صدور یک اطلاعیه کامل و جامع از سوی بانک مرکزی – که تاکنون نیز صادر نگردیده است- بودیم.

حال با توجه به این عقب نشینی از سوی بانک مرکزی و اظهار نظرهای متفاوت از سوی مسئولین در خصوص اجرای این طرح ، امیدواریم این بار مسئولان محترم قبل از صدور اطلاعیه، عواقب ناشی از اجرای آن را سنجیده و سپس اقدام به اطلاع رسانی نمایند.

ادامه مطلب ...