دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

ورود بانک پاسارگاد به بورس

واژه بورس از نام خانوادگی شخصی به نام "واندر بورس" اخذ شده که در اوایل قرن چهاردهم در شهر بروژ بلژیک می­زیسته و صرافان شهر در مقابل خانه او گرد هم می­ آمدند و به داد و ستد کالا، پول و اوراق بهادار میپرداختند. این نام بعدها (۱۳۰۹) به کلیه اماکنی اطلاق شد که محل داد و ستد پول، کالا و اسناد مالی و تجاری بوده است.


فکر اصلی ایجاد بورس اوراق بهادار در ایران، به سال ۱۳۱۵بر می­گردد. در این سال، یک کارشناس هلندی و یک کارشناس بلژیکی به منظور بررسی و اقدام در مورد تهیه و تنظیم مقررات قانونی ناظر بر فعالیت بورس اوراق بهادار، به ایران آمدند. اما مطالعات آن دو با آغاز جنگ جهانی دوم متوقف گردید. پس از کودتای ۲۸مرداد ۱۳۳۲، مجدداً در سال ۱۳۳۳مأموریت تشکیل بورس اوراق بهادار به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، بانک مرکزی و وزارت بازرگانی وقت محول گردید. این گروه پس از دوازده سال تحقیق و بررسی درسال ۱۳۴۵، قانون و مقررات تشکیل بورس اوراق بهادار تهران را تهیه و لایحه مربوطه را به مجلس شورای ملی ارسال داشتند که این لایحه در اردیبهشت سال ۱۳۴۵تصویب شد. با ورود سهام بانک صنعت و معدن و نفت پارس، دربهمن ماه ۱۳۴۶فعالیت بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد.

طی یازده سال فعالیت بورس قبل از انقلاب اسلامی، تعداد شرکت­ها، بانک­ها و شرکت­های بیمه پذیرفته شده در بورس از شش بنگاه اقتصادی با سرمایه ۶/۲ میلیارد ریال به ۱۰۵بنگاه با سرمایه ای بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال درسال  ۱۳۵۷افزایش یافت.

از سال ۱۳۶۸ و در چهارچوب برنامه پنج سال اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تجدید فعالیت بورس به عنوان پیش زمینه اجرای خصوصی سازی، جذب و گردآوری پس­اندازها و هدایت آن در جهت سرمایه‌گذاری آغاز گردید.

در حال حاضر تعداد شرکت­های پذیرفته شده در تابلوهای بورس بیش از ۳۳۶شرکت و ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران نزدیک به ۶۵ میلیارد دلار است.

 

و امروز بانک پاسارگاد با پشتوانه ایمان راسخ و تلاش پیگیر و مستمر بانکداران خود پا به این عرصه مهم می گذارد. بانک پاسارگاد به عنوان اولین بانک کشور با سرمایه ۲۳.۱۰۰ میلیارد ریالی مقتدرانه وارد فرابورس و بورس خواهد شد.
نظرات 1 + ارسال نظر
حسین کمیلی جمعه 29 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:07 ق.ظ http://bankmaskan.mihanblog.com/

سلام.از وقتی شما این مطلب رو زدید منتظر ورود بانک پاسارگاد به فرابورس هستم.شما خبر جدیدی ندارید؟

با سلام خدمت شما همکار گرامی
ابتدا قرار بود سهام بانک وارد فرابورس و سپس در تالار اصلی بورس عرضه گردد. اما شنیده ها حاکی از آن است که مدیران قصد دارند تا پایان سال سهام بانک را مستقیماً در بورس عرضه کنند. امیدواریم این امر هر چه زودتر تحقق یابد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد