دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

یک ریال = یک دلار ؟!!

۱-      بالاخره پس از کلی کشمکش، بانک مرکزی تصمیم به حذف چند صفر از پول ملی گرفت.

حالا بعد از این همه مدت باید منتظر تصمیم دولتمردان در خصوص تعداد صفرهایی باشیم که حذف می شوند. ۳ صفر یا ۴ صفر ؟ با حذف ۴ صفر، یک ریال برابر یک دلار خواهد شد.

همچنین بانک مرکزی، همزمان با سناریوی اصلاح پول ملی به دنبال نامی جدید برای واحد پولی بود که پس از اسامی مثل دارک (دارک ظاهرا نام واحد پول دوره هخامنشی و نامی کاملا ایرانی است که از ریشه دارایی می‌آید ) و تومان ، به دینار رسید. بنابراین هر ریال 100 دینار می شود.

۲-      با تصویب ستاد هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی از مرحله سوم به‌صورت ماهانه به حساب خانوارها واریز می‌شود .

واریز ماهانه یارانه نقدی قطعی شد. ساعت کاری بانک ها همزمان با واریز یارانه ها برای مدتی افزایش پیدا می کند. این دستور تا بحال هر دو ماه یکبار صادر می شد؛ حالا...

دیگه ناشکری نمی کنم...

۳-       تازه‌ترین گزارش صندوق‌ بین‌المللی پول از اوضاع اقتصاد ایران و جهان که در آخرین ساعات روز دوشنبه منتشر شد، چشم‌انداز اقتصاد جهان را مثبت ارزیابی کرده است.

 بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی پنج درصدی سال ۲۰۱۰ در سال ۲۰۱۱ نیز با کاهشی جزئی در حول و حوش رقم 4/4 درصد حفظ خواهد شد؛ اما بیکاری بالا در کنار احتمال تشدید تورم در کشورهای نوظهور، چالش‌های اصلی اقتصادی در سال ۲۰۱۱ خواهند بود. در این گزارش، رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) یک درصد و برای سال‌های ۱۳۸۸و ۱۳۸۷ نیز ارقام 1/0 درصد و یک درصد اعلام شده است. این سازمان بین‌المللی پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران پس از نزول به صفر در سال ۲۰۱۱، روندی رو به صعود به خود بگیرد و ارقام 3 و 3/4 درصد را در سال‌های ۲۰۱۲و ۲۰۱۳ تجربه کند. در گزارش IMF ، میانگین رشد اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۰ معادل 8/3 درصد اعلام و پیش‌بینی شده است که این شاخص در سال ۲۰۱۱ به 1/4 درصد صعود کند.در این گزارش میانگین نرخ تورم کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) معادل 9/6 درصد اعلام شده است که کمترین آن در امارات با حدود یک درصد و بیشترین آن در ایران با 5/12 درصد است. پیش‌بینی شده است که نرخ تورم خاورمیانه در سال ۲۰۱۲ به ۱۰درصد و نرخ تورم ایران به ۲۲/۵ درصد افزایش یابد.

 رشد اقتصادی و تورم کشورها در سال ۲۰۱۰ و پیش بینی ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲

·         واکنش به آمار رشد اقتصاد ایران از نگاه IMF

                در پی انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول مبنی بر رشد 1 درصدی اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۰ قضاوی، معاون اقتصادی بانک مرکزی به این آمار واکنش نشان داد و برآورد صفر درصدی برای رشد اقتصادی سال ‌جاری را بدبینانه ارزیابی کرد.

۴۲ تکنیک مهار استرس

سیدمهران حسینی

Mehranhossaini@noavar.com

 

استرس مداوم سبب بروز اختلال های جسمانی نظیر زخم های گوارش افزایش فشار خون و بیماری قلبی می شود و در برخی پژوهش های مشخص شده است که استرس در بیش از پنجاه درصد اختلال های جسمانی نقش عمده ای دارد.



شاید برای شما هم پیش آمده که صبح خواب بمانید و فرصت کمی داشته باشید تا به پرواز هواپیما یا محل کارتان برسید. با عجله آماده و از خانه خارج می شوید. با ترافیک سنگین و چراغ های قرمز پی درپی روبه رو هستید درحالی که تپش قلب دارید، چهره تان برافروخته است و قطرات عرق سرد بر پیشانی شما نشسته، دهان شما خشک شده، به ساعت نگاه می کنید و بسیار تندخو، تحریک پذیر و فزون تنش(۱) شده اید و تمرکز خودتان را از دست داده اید و... در دنیای پیچیده امروز و در ارتباطات گسترده انسان ها، شخصی را نمی توان یافت که ایمن و مصون از استرس و فشار روانی باشد. همه ما در روز با طیف متفاوتی از رویدادهای استرس زا مواجه هستیم. صبح دیر از خواب بیدار شدن، ایستادن در صف نانوایی، انتظار کشیدن در ایستگاه اتوبوس، ترافیک، گم کردن پول، تصادف، دیر رسیدن به محل کار یا کلاس درس و... نمونه هایی است که به درجات مختلف اشخاص را با استرس مواجه می کند.

ادامه مطلب ...

خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین المللی

مقررات خرید ارز از کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی توسط شعب داخلی و خارجی آن بانک و همچنین فروش ارز بابت خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین المللی بشرح زیر اعلام میگردد:

الف . خرید ارز

۱-      ارزهای قابل خرید توسط بانک مرکزی عبارتند از یورو، پوندانگلیس، دلارآمریکا، ین ژاپن ، فرانک سوئیس ، درهم امارات متحده ، ریال عربستان سعودی ، دلار کانادا، دینار بحرین.

 

تبصره ١- خرید ارزهای جهانروا و سایر ارزها درصورتیکه در آن بانک مصرف داشته باشند بلامانع است. ادارات بین الملل و یا خارجه بانکها موظفند لیست ارزهای قابل خرید توسط شعب را تعیین و جهت اقدام به شعب ارزی ذیربط ابلاغ نمایند.

 

تبصره ٢- خرید ارزهای انتقالی قابل وصول ازطریق سیستم بانکی بین المللی ازجمله حوالجات ارزی ، چکهای مسافرتی ، کارتهای اعتباری و سایر ابزارهای معتبر بانکی و موجودی حسابهای ارزی بدون هیچگونه محدودیتی مجاز می باشد.

 

تبصره ٣ - خرید اسکناس حداکثر تا سقف ٥٠٠٠ دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر مجاز میباشد. خرید اسکناس بیش از سقف ٥٠٠٠ دلار مشروط به رعایت مقررات پیشگیری از پولشوئی بلامانع است.

 

۲-      خرید ارز به حساب آن بانک می باشد و سود و زیان احتمالی نیز بعهده آن بانک خواهدبود.

۳-      خرید و فروش ارز بین بانکها مجاز می باشد.

۴-      پرداخت هم ارز ریالی ارزهای خریداری شده توسط شعب خارج ازکشور آن بانک در داخل کشور بلامانع است. درهرحال تسویه ریالی ارزهای خریداری شده توسط شعب مذکور بایستی درداخل کشور انجام گیرد.

ادامه مطلب ...

ترین ها ، در اسکناس

۱-      بزرگ ترین اسکناس تاریخ

بزرگترین اسکناس تاریخ را که اندازه اش به یک برگه سند قضایی می رسد، دولت فیلیپین در ۱۹۹۸ با ارزش ۱۰۰ هزار پزو چاپ کرده است. این اسکناس به مناسبت صدمین سالگرد استقلال فیلیپین از حاکمیت اسپانیایی ها چاپ شده بود و تنها در اختیار مجموعه داران قرار می گرفت. ارزش فروش هر برگه آن ۱۸۰ هزار پزو، معادل ۳,۷۰۰ دلار بود.


۲-      گران ترین اسکناس تاریخ


عظیم ترین مبلغی که روی یک اسکناس درج شده به دوره اجرای طرح مارشال – بازسازی های پس از جنگ دوم – در انگلستان می رسد، که در آن زمان دولت اسکناس هایی به ارزش یک میلیون پوند چاپ می کرد. این اسکناس ها که در اصل برای استفاده دولت آمریکا طراحی شده بود، خیلی زود از دور خارج شد و در نتیجه تعداد بسیار انگشت شماری از آن به دست اشخاص عادی رسید. البته خارج از دور بودن این اسکناس ها به معنای بی ارزش بودنشان نیست، در سال ۲۰۰۸ یکی از دو بازمانده این مجموعه به مبلغ ۱۲۰ هزار دلار در یک حراجی به فروش رفت.



۳-      مشهورترین شخصیت اسکناس ها

تصویر ملکه الیزابت دوم روی پول بیش از ۳۳ کشوراز ترینیداد و توباگو گرفته تا استرالیا – حک شده است، که در نوع خود رکوردی به حساب می آید. کانادا اولین کشوری بود که از تصویر این ملکه روی اسکناس هایش استفاده کرد، آن هم وقتی که در ۱۹۳۵ تصویر این ملکه ۹ ساله را روی اسکناس های ۲۰ دلاری اش چاپ کرد. در طول سال های پس از آن ۲۶ تصویر مختلف از الیزابت دوم در انگلستان و کشورهای مستعمره اش روی اسکناس ها چاپ شده و به اغلب این کشورها مستقیما ابلاغ می شد که باید از عکس این ملکه استفاده کنند. هرچند برخی کشورها از جمله رودسیا (زیمبابوه کنونی)، مالت و فیجی هنوز هم از این تصاویر استفاده می کنند. ملکه اغلب با تاج و لباس سلطنتی اش روی اسکناس ها ظاهر می شود، اما کانادا و استرالیا ترجیح می دهند که بیشتر تصویر او را با ظاهر ساده چاپ کنند و با وجودی که برخی کشورها برای نمایش سن ملکه اسکناس هایشان را به روز می کنند، برخی دیگر همچنان تصاویر دوران جوانی او را به کار می برند. بلیزه وقتی در ۱۹۸۰ قصد تغییر طراحی اسکناس هایش را داشت، تصویری از ملکه را برگزید که همان زمان هم متعلق به ۲۰ سال پیش بود.