دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

ارز (عرض) کنم که ...

1-       1300 میلیارد تومان چک برگشت خورد

 

در فروردین 90 با 11/9 درصد رشد نسیت به فروردین 89 ، 1300 میلیارد تومان چک برگشت خورد.

می خواستم این پیشرفت رو تبریک بگم اما نمی دونستم به کی، مردم عزیز و دوست داشتنی و متعهد، به مسئولین دولتی به خاطر پیشرفت های چشمگیر اقتصادی  ، به مسئولین و مبلغین مذهبی به خاطر گسترش روزافزون ایمان و دینداری در مردم یا به مسئولین محترم شعب به خاطر رعایت بیش از اندازه موارد و نکات مربوط به افتتاح حساب جاری  یا ...

بگذریم... مبارکه...

 

2-       بمباران ارزی بازار دلار


 


به دنبال رشد هیجانی نرخ ارز در بازار آزاد و نایاب شدن دلار ، بانک مرکزی تصمیم به تزریق ارز به بازار گرفت تا این هیجان ایجاد شده را خنثی کند. این تزریق و بمباران به اندازه ای درست و کارشناسانه صورت گرفت که معنای بمبارن محقق شد و نرخ ارز دولتی هم به صورتی تصاعدی افزایش یافت.

 

نرخ فروش دلار و یورو در بانک پاسارگاد (ریال)

 

 

90/316

90/3/17

90/3/18

دلار

10,616

10,640

11,758

یورو

15,535

15,517

17,230


البته آقای رئیس کل سیاست اعمال مالیات بر ارزش افزوده در بازار رو مقصر عنوان کردند. خدا رو شکر که دلیل این همه ناسامانی پیدا شد.

ولی یک سوال برای من باقی ماند. اینکه تابه حال شده مسئولی عنوان کنه من مقصرم؟!!

 

3-       محدودیت های جدید ارز مسافرتی

 

در بالا مقصر اصلی افزایش نرخ ارز مشخص شد. حالا بانک مرکزی دست به کار شد و به جای پیدا کردن راه حل و رفع مشکل ، محدودیت های جدیدی رو اعمال کرد.

کاهش پرداخت ارز از 2000 به 1000 دلار به مسافران به مقصد تمام کشورها از طریق زمینی

ممنوعیت فروش ارز به نمایندگان آژانس های مسافرتی

ممنوعیت فروش ارز مسافرتی به مسافران مقصد عراق

و ...

تاثیرگذاری پول بر روابط اجتماعی

مترجم: بهزاد بهمن ‌نژاد


اگرچه طبق باور عمومی افرادی که دارای خصوصیات مشترک می‌باشند بیشتر جذب یکدیگر می‌شوند، اما به گفته‌ Small، استاد بازاریابی وارتون، در مورد خصوصیات مرتبط با پول تضاد بین افراد، جذاب است.



Small به همراه چند تن از همکارانش در مقاله‌ اخیر خود پیرامون «جاذبه‌ (مالی) مخرب» اظهار داشت که افراد ولخرج به دنبال همسر خسیس می‌گردند و بر عکس. علت نامگذاری جاذبه‌ مخرب این است که به اعتقاد آنها بحث و جدل در رابطه با مسائل مالی، مشکلاتی را در زندگی مشترک به‌وجود می‌آورد. به گفته‌ Small «تحقیقات زیادی در رابطه با نحوه‌ تصمیم‌گیری افراد به هنگام برخورد با مسائل مالی صورت گرفته است، اما مشکل آنها در نظر گرفتن افراد به صورت جداگانه است. این در حالی است که در بسیاری از موارد، افراد به هنگام تصمیم‌گیری تنها نیستند و سلایق آنها (که ممکن است مشترک نباشد) می‌تواند بر یکدیگر و تصمیم نهایی تاثیرگذار باشد. قریب به اتفاق، تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهند که افراد با خلق‌وخو، ارزش‌ها و حتی اسم‌های مشابه بیشتر جذب یکدیگر می‌شوند، اما Small و همکارانش معتقدند افراد ذهنیت بدی نسبت به برخی از خصوصیات خود دارند، در چنین مواردی نقطه‌ مقابل آنها جذابیت بیشتری برایشان خواهد داشت. به عنوان مثال خصوصیات مالی که مورد بحث این مطلب است. در واقع افراد از اینکه ولخرج یا خسیس می‌باشند احساس نارضایتی می‌کنند و به همین دلیل به سمت افرادی با خصوصیات متفاوت متمایل می‌شوند. نتایج دو تحقیق انجام شده از زوج‌های مختلف تاییدی بر این ادعا می‌باشد.

به گفته‌ Rick، یکی از همکاران Small در تحقیق ذکر شده، «افراد احساس می‌کنند زندگی با فردی که نقطه‌ مقابل خصوصیت بد من می‌باشد، می‌تواند رفتار مرا بهبود بخشد. در واقع اگر من خسیس هستم، یک فرد دست و دلباز می‌تواند خساست من را کم کند و اگر من فردی ولخرج هستم، زندگی با یک فرد حسابگر می‌تواند رفتار مرا کنترل کند.» طبق نتایجی که Small و همکارانش گرفته‌اند چنین زوج‌هایی احساس می‌کنند رفتار متضاد آنها منجر به بهبود عملکرد مالی آنها خواهد شد. این در حالی است که بحث و مشاجره بر سر مسائل مالی بین این زوج مشکلات زیادی را در زندگی مشترکشان به همراه خواهد داشت. به گفته‌ Small «مثال‌هایی نشان می‌دهد که دو فرد دست و دلباز زندگی مشترک لذت‌بخش‌تری دارند تا یک فرد ولخرج با یک فرد خسیس، اما مقروض شدن و دیگر مشکلات مالی از جمله مسائلی است که یک زوج ولخرج در این زمینه بسیار مستعدند. در واقع لذت‌بخش شدن زندگی مشترک، امنیت مالی را تامین نمی‌کند.» بنابراین یکی از زمینه‌هایی که در آینده می‌تواند محمل تحقیقات جدید قرار گیرد، روش‌های مختلفی که زوج‌ها پول خود را مصرف می‌کنند و تاثیر آن بر چگونگی زندگی مشترک است. به گفته‌ Small زوج‌ها می‌بایست قبل از ازدواج در رابطه با خصوصیات مالی خود گفت‌وگو کنند و مجموعه‌ای از انتظارات، اهداف و برنامه‌های خود تهیه کنند. این‌گونه تشخیص می‌دهند که این اختلافات را تا چه حد می‌توانند بین خود حل کنند.
منبع:
Knowledge@wharton

برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد

مدیریت آزمون و خطایی آقای رئیس کل

کاهش نرخ سود سپرده های بانکی در سال 1386 و رشد منفی حساب های سپرده های بلندمدت و رشد سپرده های جاری و کوتاه مدت و افزایش 80 درصدی قیمت مسکن در تهران ، تجربه ای برای بانک مرکزی نبود و یک بار دیگر نرخ سود سپرده ها در سال 90 کاهش یافت.



این تصمیم در حالی اجرا شد که بسیاری از کاشناسان در خصوص تبعات منفی کاهش نرخ سودها در بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی در سال جدید و احتمال خروج نقدینگی از بانک ها و هجوم آن به بازار سایر دارایی ها هشدار داده بودند. کاهش نرخ این بار علاوه بر رشد نرخ تورم ، بازار طلا و ارز را تحت تاثیر قرار داد تا جایی که فروش سکه و شمش و حتی اعلام بمباران ارزی بازار دلار توسط بانک مرکزی هم نتوانست باعث کاهش قیمت آنها شود. فروش سکه تا جایی ادامه یافت که قیمت فروش آن توسط بانک مرکزی برابر با قیمت بازار شد و این تصور را در ذهن ایجاد می کرد که آقای رئیس کل هم به دنبال استفاده از این بازار متلاطم است...

به دنبال اوج گیری سفته بازی ارز و طلا و شکست بانک مرکزی در کنترل این بازارها، زمزمه تغییر نرخ سود سپرده ها اعلام شد. در حالی که محمود بهمنی رشد 2/2 درصدی منابع بانکی را در پایان فروردین ماه 90 نسبت به اسفند 89 اعلام کرده بود و سعی داشت نظرات کارشناسان را در خصوص تبعات منفی کاهش سود رد کند، در اوایل خرداد ماه ، از گفته خود عقب نشینی کرد و گفت: در حال نهایی کردن گزارشی به شورای پول و اعتبار هستیم که بر اساس آن نرخ سپرده های سرمایه گذاری مدت دار افزایش بیابد.

وی گفت: وقتی نرخ سپرده‌ها افزایش بیابد، مردم ترجیح می‌دهند نقدینگی را در بانک‌ها نگهداری کنند و منابع مردم به سمت بانک‌ها هدایت می‌شود، چون نقدینگی سرگردان به سمت سفته‌بازی می‌رود و موضوعاتی که امروز در بازار ارز شاهد هستیم، به همین دلیل بوده است. رییس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: فکر می‌کنم با تصویب افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در شورای پول و اعتبار نقدینگی به سمت بانک‌ها می‌آید و در صورت لزوم، اوراق مشارکت هم منتشر خواهیم کرد. بهمنی گفت: بازار در شرایطی است که اگر سپرده‌ها با نرخ‌های بالاتری در بانک‌ها جذب شود، بخش عمده نقدینگی 300 هزار میلیارد تومانی به سمت بخش‌های مختلف اقتصادی، صنایع و کشاورزی هدایت خواهد شد و با رشد تورمی مواجه نخواهیم بود.

دو ماه پس از هشدارهای مکرر کارشناسان و ایجاد التهاب در بازار ، بالاخره محمود بهمنی در نشستی با خبرنگاران در تاریخ دهم خرداد ماه، انتقادات صاحبنظران را پذیرفت و به بسته پولی 89 عقب نشینی کرد ؛ اما متاسفانه شورای پول و اعتبار در جلسه ای که در پایان همان روز برگزار شد، با طرح بانک مرکزی برای اصلاح بسته پولی90 و افزایش نرخ سود سپرده‌ها مخالفت و به بانک‌ها تکلیف کرد که به همین بسته فعلی عمل کنند.

حال مشخص نیست چه اتفاقات دیگری باید رخ دهد و چقدر زمان لازم است تا شورای پول و اعتبار نیز همانند بانک مرکزی نظرات کارشناسان را بپذیرد و شاهد چرخش در نظرات مدیران باشیم!!!

حساب سپرده قرض الحسنه جاری (بخش دوم)

افتتاح حساب جاری برای اشخاص حقوقی


افتتاح حساب جاری برای اشخاص حقوقی ایرانی ، علاوه بر شرایط  مقرر برای اشخاص حقیقی ایرانی، به شرح ذیل می باشد:

1-  یک نسخه فتوکپی و یا رونوشت گواهی شده از اساسنامه شرکت.

تبصره در مورد شرکت های غیر سهامی اخذ یک نسخه فتوکپی و یا رونوشت گواهی شده از شرکت نامه که به ثبت رسیده باشد، ضروری است.

2-  یک نسخه از اولین آگهی ثبت شرکت و هم چنین یک نسخه از آخرین آگهی های رسمی منتشر شده در روزنامه رسمی کشور که مبین اطلاعات ذیل باشد:

الف- نام و نام خانوادگی و مشخصات اعضا هیات مدیره و هیات عامل شرکت.

ب- مشخصات دارندگان حق امضا شرکت با تصریح اینکه چه کسانی حق برداشت از حساب های شرکت را دارند.

پ- مدت و حدود اختیارات هیات مدیره و هیات عامل ) مدیران اجرایی )

ت- در اساسنامه ، حق افتتاح حساب جاری برای شرکت پیش بینی شده باشد.

ث- مواردی از اساسنامه شرکت که تغییر یافته است.

تبصره  1: مدیران و بازکنندگان حساب جاری باید کتباً تعهد نمایند که آخرین مدارک و اطلاعات مربوط به شرکت را در اختیار بانک قرار داده اند و متعهد گردند که هر نوع تغییری که در اساسنامه و یا شرکت نامه و یا تصمیمات هیات مدیره ، سمت ، اختیارات ، مدت ماموریت مدیران و صاحبان امضا به عمل آید ، بلافاصله بانک را کتباً مطلع سازند.

ادامه مطلب ...

افتتاح حساب جاری برای اشخاص حقیقی خارجی

پیرو نوشته قبلی با عنوان حساب سپرده قرض الحسنه جاری (بخش اول) و پرسشی در خصوص حساب جاری اشخاص حقیقی خارجی توسط یکی از همکاران، مطلب تکمیلی زیر ارائه می گردد :

1-      چک های باقی مانده و قابل استفاده ای که بعد از اتمام تاریخ اعتبار اقامت آنها به بانک ارائه می گردند، توسط بانک باید پرداخت گردند.

2-      عدم ارائه دسته چک جدید در صورت عدم تمدید تاریخ اسناد معتبر اقامتی.

3-      در حال حاضر بانک پاسارگاد جهت برخی اتباع بیگانه کشورهای همجوار مقیم ایران حساب جاری افتتاح نمی نماید.


قابل توجه همکار گرامی :


در صورت نیاز می توانید به اطلاعیه و بخشنامه های صادره ذیل مراجعه فرمائید.


شماره

تاریخ

صادره از...

موضوع

/24الف/116

1385/1/19

امور طرح و برنامه

تمدید تاریخ اعتبار کارت های هویت ویژه اتباع عراقی ساکن در جمهوری اسلامی ایران

/306الف/116

1387/9/25

امور طرح و برنامه

اخذ مدارک معتبر از اتباع بیگانه

/319الف/116

1387/11/5

امور طرح و برنامه

شرایط افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری

/384الف/116

1388/4/10

امور طرح و برنامه

اعلام آخرین مدارک معتبر و فاقد اعتبار اتباع عراقی و افغانی

/457الف/116

1388/11/8

امور طرح و برنامه

اعلام آخرین مدرک معتبر برای احراز هویت اتباع افغانی

/10ب/120

1389/2/13

امور بین الملل

چگونگی افتتاح حساب جاری برای اشخاص حقوقی و حقیقی خارجی