دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

رسانه ها و اصلاح پول ملی

مدتی است در رسانه ها شاهد بحث های کارشناسان پیرامون حذف صفرهای پول ملی و تغییر واحد پول کشور هستیم.


 


بانک مرکزی با توجه به دلایل زیر، تغییر واحد پول کشور را به عنوان راهکار نهایی برای رفع مشکلات موجود مطرح می کند. 


طبق بند )ب) ماده 10 قانون پولی وبانکی کشور، یکی از اهداف بانک مرکزی تسهیل مبادلات بازرگانی است. روان سازی جریان مبادلات بازرگانی مستلزم برخورداری از یک نظام پرداخت جامع وکارآمداست که بخش عمده ابزارهای این نظام را درایران اسکناس و مسکوک تشکیل می دهد.

تورم انباشته 4 دهه اخیر اقتصاد کشورموجب کاهش قدرت خرید واحد پول کشورشده است. این واقعیت در کنار محدودیت هایی که جهت چاپ اسکناس درشت وجودداشت منجر به گسترش قابل توجه حجم اسکناس درجریان گردیده که تبعات آن در زیر آمده است.

الف – استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره

ب- مشکلات مترتب در زمینه ‌های محاسباتی وحسابداری دفاتر

ج- نا امنی در حمل مقادیر زیاد پول حتی برای مبادلات روزمره

د- معطل شدن درصف بانک ها و معضلات شمارش حجم بالای اسکناس وسکه

هــ تغییر واحد پول کشور از ریال به تومان به دلیل بزرگ شدن ارقام پولی

و- اجبار در استفاده از ایران چک با توجه به مشکلات حقوقی ناظر برآن

ز- هزینه بالای چاپ و امحای اسکناس های درجریان با توجه به حجم انبوه اسکناس

ح- بالا بودن استهلاک اسکناس به دلیل نگهداری آن درحجم زیاد

 

به دنبال این تصمیم از سوی بانک مرکزی، موافقان و مخالفان به بیان دیدگاه ها و دلایل خود پرداختند که در ادامه، بخشی از آنها جمع آوری گردیده است.


ادامه مطلب ...

هدایای تبلیغاتی

پایان هر سال و نزدیک عید ، بانک هدایایی را برای همکاران و سپرده گذاران تهیه می کند و همراه با تقویم و سررسید از طریق روابط عمومی به شعبه ها ارسال می کند. ارزش مادی این هدایا شاید کم باشد اما برای بسیاری از مشتریان به خاطر احترامی که بانک برای آنها قائل می شود، خوشایند است.



1- مجموع سپرده هایی که نزد شعبه داشت چندین میلیارد می شد. تنها سود سپرده هایش به اندازه ای بود که هر ماه می توانست به راحتی گردش دور دنیا برود و باز هم مازاد آن را سپرده کند.
چند روزی به عید مانده بود که به شعبه مراجعه کرد. با همان غرور همیشگی جلوی میز رئیس نشست. رئیس هم کلی تحویلش گرفت و پس از کمی صحبت و احوالپرسی یکی از پاکت های حاوی هدایای تبلیغاتی بانک رو که از قبل تهیه کرده بود به مشتری داد. او هم همان جا در پاکت رو باز کرد.
با لحنی عصبانی و طلبکارانه گفت: این ها به چه دردم می خورد. خودکار و خودنویس می خوام چیکار. بانک ... به من سکه داده، اون وقت شما این آشغالا رو تحویل من می دین.
رئیس شعبه در حالی که از عصبانیت قرمز شده بود تنها عذرخواهی کرد . مشتری هم وسایل را داخل پاکت می گذارد و همراه خودش می برد.

 2- چند روز بیشتر به پایان سال نمانده بود. شعبه به طور وحشتناکی شلوغ بود.
دکمه فراخوان را فشار می دهم. فردی متشخص روبرویم می نشیند. برای وصول چکی با مبلغ پایین حدود یک ساعت معطل شده بود. چهره اش درهم و خسته به نظر می رسید. شاید منتظر یک جرقه بود برای شروع یک بحث طولانی – شاید هم نه - .
بلافاصله چک رو وصول کردم و مبلغ اون رو به همراه یک جعبه خودنویس که برای سپرده گذاران تهیه دیده شده بود به مشتری دادم. با تعجب نگاهم کرد. با کمی لبخند به خاطر معطلی از ایشان عذرخواهی کردم. وجه نقد و جعبه را برداشت و بعد از تشکر و گفتن خسته نباشید با رضایت کامل شعبه رو ترک کرد.

چند روز بعد همان شخص به شعبه مراجعه کرد و یک سپرده با رقم بالا افتتاح کرد.

شیر و مورچه ؛ درس هایی برای مدیران

مورچه هر روز صبح زود سر کار می‌رفت و بلافاصله کارش رو شروع می‌کرد.با خوشحالی به میزان زیادی تولید می‌کرد.


رئیسش که یک شیر بود، از اینکه می‌دید مورچه می‌تواند بدون سرپرستی بدین گونه کار کند، بسیار متعجب بود.


ادامه مطلب ...

احتکار دلار توسط بانک های خصوصی ؟!!

1-       بانک مرکزی از بانک پاسارگاد تقدیر کرد.


بانک مرکزی جمهوری‌ اسلامی ایران، به‌‌خاطر عملکرد خوب بانک ‌پاسارگاد در ایام واریز و برداشت یارانه‌ها در دور چهارم، و دارا بودن بیش از ۹۵ درصد تراکنش موفق، از این بانک تقدیر و تشکر کرد.

گفتنی است تعداد قابل توجهی از هموطنان گرامی حساب خود در بانک‌ پاسارگاد را به عنوان حساب واریز یارانه‌ها اعلام کرده‌اند که ، با تلاش این بانک، در هر دور پرداخت یارانه‌ها، با آسودگی خاطر و بدون مشکل، وجه خود را از دستگاه‌های خودپرداز بانک‌پاسارگاد ، در سراسر کشور دریافت می ‌کنند.


2-       بورسی شدن بانک پاسارگاد

 

معاون شرکت بورس با تایید خبر پایگاه خبری اعتبار مبنی بر بورسی شدن بانک پاسارگاد در آینده ای نزدیک اعلام کرد که مانع اصلی برای بازگشایی نماد بانک پاسارگاد در بورس رفع شده است.

بر اساس گزارش فارس، محمدرضا رستمی با اشاره به جلسه اخیر هیات پذیرش بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: با توجه به اصلاح برخی مفاد دستورالعمل پذیرش، در این جلسه مقرر شد بانک پاسارگاد ( که پیش از این پذیرفته شده بود) بدون الزام به عرضه اولیه و حداقل 5 درصدی در فهرست شرکت های بورسی قرار گیرد، بنابراین نماد معاملاتی این بانک با سرمایه دو هزار و 725 میلیارد تومانی طی روزهای آینده باز خواهد شد.

 

3-       احتکار دلار توسط بانک های خصوصی ؟!!


 

عباسعلی  نورا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن تشریح جزئیات کسری بودجه 90 دولت، از احتکار ارز و همچنین عدم گشایش اعتبار ارزی توسط برخی بانکهای خصوصی و موسسات مالی و اعتباری از دو سه ماه قبل از بحران ارزی اخیر و افزایش شدید قیمت دلار در بازار آزاد خبر داد.

ین نماینده مجلس خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی از بانک‌های خصوصی به جای پرداختن به وظیفه بانکداری خود، اقدام به خرید دلار از بازار کردند، انگار که خبر داشتند قرار است قیمت آن افزایش یابد، از طرفی از مدت‌ها قبل به گشایش اعتبار ارزی اقدام نمی‌کردند.

نورا گفت: به نظر می‌رسد سازمان بازرسی کل کشور باید در مسئله افزایش قیمت ارز ورود کند و با بانک‌های خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری متخلف برخورد کند.

 

4-       انتقاد مظاهری از عملکرد بانک مرکزی

 

ناپختگی در مدیریت بازار دلار

رییس کل سابق بانک مرکزی در یادداشتی با انتقاد از مواضع محمود بهمنی رییس کل کنونی بانک مرکزی به تحلیل خود از وضعیت بازار ارز و شرایط پیش آمده در آن پرداخت. او با اشاره به اینکه چندی است که چالش ارز تبدیل به موضوع روز اقتصاد کشور شده است به نقد سیاست‌های بانک مرکزی در این خصوص پرداخت و عملکرد مدیران سابق و جانشینان فعلی خود را در بازار دلار ناپخته و ضعیف توصیف کرد.

 

* افزایش یک شبه نرخ مرجع ارز، فاقد حداقل منطق و خردمندی اقتصادی بود. بانک مرکزی مسوول القای آرامش و ثبات است؛ نه وارد کردن شوک و تزریق نگرانی در بخش‌های اقتصادی. پشیمانی از این کار ناپخته و وعده برگشتن به قیمت پایین‌تر از قیمت قبلی ظرف 24 ساعت، کار ناپخته دیگری بود که اعتبار تصمیمات دولت و بانک مرکزی را به شدت خدشه‌دار می‌کند. اعتباری که برای مدیریت اقتصاد کشور، بالاخص در چالش‌ها، بسیار ضروری است.

 

متن کامل این یادداشت را در صورت تمایل، می توانید در ادامه مطلب  بخوانید.


ادامه مطلب ...

ساتنا

چند روزی بود که طی مراجعه به شعبه درخواست می کرد تا وجه نقدی را از طریق سیستم ساتنا ( سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی ) به بانکی که مقابل شعبه ما بود ارسال کنیم. همکاران نیز با توجه به مباحث مشتری مداری و تفکر جذب مشتری خواسته وی را بدون هیچ گله و شکایتی برآورده می کردند. این قضیه بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد.



یک روز از وی دلیل عدم مراجعه به بانک روبرو و پرداخت مستقیم وجه را پرسیدم. همانطور که مشغول تکمیل برگه های ساتنا بود گفت: آنجا شلوغ است و شعبه شما خلوت؛ اینجا راحت ترم.

من هم بلافاصله و با توجه به این بهانه از وی خواستم تا حسابی نزد ما افتتاح کند تا ضمن انجام اینگونه امور بانکی از دیگر مزایای بانک برخوردار شود و اینکه بهتر و بیشتر بتوانیم به وی خدمات ارائه دهیم.

سرش رو بلند کرد و خیلی راحت گفت : من از بانک شما خوشم نمی آید...

از این حرفش خیلی ناراحت شدم. دلم می خواست جوابش رو بدم ، اما خودم رو کنترل کردم، چیزی نگفتم.

روز بعد دوباره به بانک مراجعه کرد. این بار بدون حتی دریافت شماره و نوبت به سمت من آمد. برگه ساتنا رو طلب کرد و بدون آنکه منتظر جواب من بماند کلی وجه نقد روی باجه گذاشت. این بار از پذیرفتن وجه و انجام درخواست وی امتناع کردم و به وی گوشزد کردم ارائه خدمات در این شعبه صرفاً مختص مشتریان بانک هست.

کمی نگاه کرد. گویا داشت جملاتی رو که گفته بودم تجزیه و تحلیل می کرد. به یک باره از جایش بلند شد و شروع کرد به فریاد زدن و اینکه شما باید این کار رو برای من انجام بدهید. شما وظیفه دارید هر چیزی من میگم گوش کنید...

من هم بدون هیچ عکس العمل و پاسخی نگاهش می کردم. در نهایت پول رو از باجه برداشت و ضمن تهدید به شکایت نزد بازرسی بانک ، شعبه رو ترک کرد.

روزهای بعد هم نه از وی خبری شد، نه از بازرسی...