دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

سامانه پرداخت موبایل پاسارگاد

ظهور و پیشرفت قابل توجه در حوزه فناوری های بی سیم یک فرصت نهفته برای رشد پرداخت موبایل فراهم آورده است. امروزه روش های متونوعی برای بانکداری با موبایل و خصوصاً پرداخت موبایل ارائه شده ، که سعی کرده اند تراکنش های بانکداری و پرداخت موبایل را در کمترین زمان ممکن و با امنیتی مناسب امکان پذیر نماید.

مفهوم پرداخت مبتنی بر تلفن همراه ار جمله مفاهیمی است که امروزه مورد توجه دول و ملل مختلف قرار گرفته است. در واقع تجارت موبایل نتیجه منطقی همگرایی بین بخش های گسترده و توانمند هممچون صنعت ارتباطات از راه دور ، صنعت رایانه ، بانک ها و ارائه کنندگان خدمات است. با توجه به اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 63 % بوده و به سمت اشباع حرکت می کند ارائه سرویس های ارزش افزوده برای حاضران در این بازار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تلفن های موبایل در کانال های ارتباطی بانکی از جایگاه ویژه ای برخوردارند. پس از رهاسازی موبایل توسط مشتریان به دلیل قیمت بالای آنها در چند سال اخیر شبکه جهانی بانکداری جهانی بانکداری مجدداً این وسیله را در انجام امور خود فعال نموده است. بدیهی است بانک و یا موسسه ای که نتواند تحول لازم را در ارائه این خدمات خود فراهم نماید از دور رقابت برای جلب مشتری خارج شده و آینده ای روشنی نخواهد داشت و برعکس موسسه ای که در این زمینه پیشتاز باشد قادر خواهد بود مشتریان بیشتری را جذب و سهم بزرگتری از بازار تجارت الکترونیک را کسب نماید.


امکانات سامانه پرداخت موبایل پاسارگاد

1-       اعلام موجودی کلیه کارت های عضو شتاب

2-       پرداخت قبض

3-       خرید شارژ ایرانسل

4-       انتقال وجه به کلیه کارت های عضو شبکه شتاب

5-       امکان جستجو و مشاهده گزارش وضعیت تمام تراکنش های انجام شده بر روی گوشی

6-       امکان پیگیری و مشاهده تمامی تراکنش ها بر روی وب

7-       قابلیت انتخاب قلم مناسب با توجه به وضوح صفحه نمایش گوشی تلفن همراه

8-       قابلیت استفاده از بستر SMS یا GPRS و یا هر دو ( به صورت پشتیبان یکدیگر ) برای ارتباط با سرور



پاسارگاد هم بورسی شد

1-       درج نام بزرگ‌ ترین بانک‌ خصوصی در تابلوی اول بورس


بانک پاسارگاد به عنوان بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور از لحاظ سرمایه شنبه گذشته با نماد «وپاسار» در فهرست تابلوی اصلی بازار اول بورس اوراق بهادار تهران درج شد. این بانک چهارصد و شصت و سومین شرکت پذیرفته شده است که وارد بورس تهران می‌شود.



با توجه به اینکه بیش از 30 درصد سهام بانک پاسارگاد به صورت شناور آزاد در دست سهامداران حقیقی است، این شرکت بدون عرضه اولیه و با گشایش نماد وارد بورس تهران شد.

بانک پاسارگاد می‌بایست اسفندماه سال گذشته وارد بورس اوراق بهادار می‌شد، اما به دلیل اختلاف نظری که بین شرکت بورس و سهامداران عمده مبنی بر عرضه پنج درصد سهام در روز اول ورود به بورس با هدف کشف قیمت ایجاد شد، ورود آن به بورس با تاخیر روبه‌رو شد، اما سرانجام مسوولان بورس قانع شدند که با توجه به افزایش سرمایه این بانک از طریق فرابورس و کشف قیمت در آن زمان، همچنین وجود مرکز معامله سهام داخل این بانک، نیازی به عرضه اولیه نیست.
هم‌اکنون سهام بانک‌های پارسیان، ملت، تجارت، اقتصاد نوین، کارآفرین، صادرات ایران، سینا و پست بانک در بورس تهران معامله می‌شود و صنعت بانکداری بیش از 16 درصد ارزش بازار سهام را در اختیار دارد. گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا) به نقل از شرکت بورس نیز حاکی است: بنا به مصوبه‌‌های روز هفدهم بهمن‌ماه 1389 و بیست و نهم خردادماه 1390 هیات پذیرش بورس اوراق بهادار، بانک پاسارگاد در بورس تهران پذیرفته شده است.

بانک پاسارگاد در مجمع سال‌جاری خود 18 درصد افزایش سرمایه را از محل آورده سهامداران تصویب کرد که بر این اساس، این بانک با سرمایه دو هزار و 725 میلیارد و 800 میلیون تومان وارد بورس شده است که این رقم بالاترین سرمایه در میان بانک‌های خصوصی و دولتی کشور محسوب می‌شود.

فعالان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند، ورود بانک پاسارگاد به بورس با سرمایه یادشده می‌تواند تحول بزرگی در معاملات بازار سرمایه کشور ایجاد کند و موجب رونق معاملات سهام در این بازار شود.


2-       مدیرعامل بانک پاسارگاد رییس کانون هماهنگی بانک‌های خصوصی کشور شد.

به گزارش ایسنا مجید قاسمی به عنوان رییس کانون هماهنگی بانک‌های خصوصی کشور انتخاب شده است.
ریاست این کانون به صورت دوره‌ای به مدیران بانک‌های خصوصی می‌رسد و مدت آن یک سال است.
از این کانون که عضو اتاق بازرگانی هم هست انتظار می‌رفت نقش چشمگیری در هماهنگی بین بانک‌ها داشته باشد، اما در چند سال اخیر حداقل در سطح رسانه‌ها فعال نبوده است.

پیش از این علی سلیمانی‌شایسته ـ مدیرعامل بانک پارسیان ـ ریاست کانون هماهنگی بانک‌های خصوصی کشور را بر عهده داشت.

نان ، عشق ، موتور هزار

آرام آرام تمام طنزهایی که به شوخی در میان همکاران به جهت رفع خستگی و کمی خنده در سالهای اولیه شروع به کار در بانکی که مدیران آن را بانک عشق می نامیدند صحبتش بود ، در حال تبدیل شدن به اطلاعیه ها و بخشنامه هایی است که به تدریج سبب کمرنگ شدن خنده ها ، عشق ها و انگیزه ها می شود.

اطلاعیه ای که اخیراً با موضوع " ارائه خدمات خاص به مشتریان خاص " توسط مدیریت امور طرح و برنامه صادر گردیده است ، چنان کارکنان را متعجب ساخته که هنوز آن را باور نکرده اند تا بندهای درج شده در آن را در میان خود به نقد بگذارند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است :

" سازمـان‌‌هایی در عرصۀ رقـابتی موفق‌‌تر خواهند بود که بتواننـد مشتریان بیشتـری را جذب و آنهـا را برای دریافت خدمـات بیشتر و بهتـر ترغیب نمـایند. این امر بر کوشش سازمـان‌ها برای جستجوی راه حل‌هـایی در جهت تعـامل و ارتبـاط بهتر با مشتری و همچنین ارائه خدمـات متنوع‌تر اثر‌گذار خواهد بود. "

 

بخشی از راه حل های جدید !!  مطرح شده در این اطلاعیه و قابل ارائه  به شرح زیر می باشد :

 

1-       سرویس‌دهی خارج از صف و بدون نوبت در کلیه شعبه‌های بانک

هنگام ورود مشتریان خاص به شعبه‌ها و ارائه کارت شناسایی توسط آنان به مسئول Help Desk لازم است این دسته از مشتریان به جلوی میز مسئولان شعبه‌ راهنمایی تا ضمن پذیرایی از آنان، بصورت خارج از نوبت نسبت به ارائه خدمات به ایشان اقدام گردد.

( اگر مراجعه صبح بود می توان با یک صبحانه مفصل از مشتری پذیرایی کرد. اگر ظهر بود از یک رستوران معتبر و به نام  غذا تهیه می کنیم. اگر نشد ، غذای بچه ها هست. اگر غروب بود به دعوت رئیس شعبه ، مشتری میهمانش خواهد بود. )

 

2-       پیگیری امور بانکی توسط روسای شعبه‌ها و بانکداران ارشد

لازم است پذیرش مشتریان خاص انحصاراً توسط مسئولین شعبه خصوصاً رئیس شعبه صورت گیرد.

( چگونه این امر امکان پذیر است در حالی که روسای محترم شعب حتی حاضر نیستند دستان خود را به یک فقره اسکناس نزدیک کنند. آیا ارائه این خدمت جز با فشار مضاعف بر روی سایر همکاران که بدون وقفه در حال ارائه خدمات هستند امکان پذیر است. )

 

3-       خدمات صدور و ارائه چک بانکی و بین‌بانکی و صدور حواله و دسته چک و تحویل به محل کار و یا منزل ایشان

( آیا مدیران به مشکلات این امر فکر کرده اند؟ آیا ارائه این خدمت در شعبه های شلوغ هم امکان پذیر است؟  چاره چیست اگر چک یا دسته چک مفقود و یا سرقت شود ؟ )

 

4-       ارائه خدمات توسط بانکدار موتور سوار



( ارائه این خدمت یکی از مواردی بود که در گذشته ، بارها و بارها دستمایه شوخی همکاران شده بود و خنده آنها را سبب شده بود ؛ و امروز به طرز باور نکردنی ای به واقعیت پیوست. بانکدار لیسانس و فوق لیسانس موتور سوار !!!

آیا مدیران ما به عواقب این کار اندیشیده اند. اگر خدای ناکرده مشکلی برای یکی از همکاران رخ دهد، چه کسی جوابگوست؟ آیا بهتر نیست به جای استفاده از بانکدار موتور سوار  جهت ارائه برخی خدمات ، بودجه سرفصل ایاب و ذهاب را افزایش دهیم و از پیک موتوری ها استفاده کنیم؟ )

 

5-       یادآوری مناسبت‌های مهم زندگی به همراه ارسال پیام تبریک و هدایای خاص

( شاید منظور خرید هدیه و کیک تولد و وسایل پذیرایی از میهمان های جشن باشد و رساندن آنها به مشتری توسط بانکدار موتور سوار !!! )

 

آیا بهتر نیست به جای ارائه این راه حل های عجیب و خارج از عرف ، به دنبال رایزنی با بانک مرکزی باشیم تا با پرداخت سود بالاتر و یا سودهای توافقی شناور به ابن مشتریان ، رضایت آنها را جلب کنیم.

 

شاید اعطای همین امتیازهای نابجا و احترام بیش از اندازه به مشتریان بود که باعث شد چندی پیش جمله ای را از زبان یکی از آنها بشنویم که ضمن توهین به کلیه کارکنان ، به خود اجازه می دهد آن را خطاب به همکاران خانم عنوان کند که : " من مشتری خاص بانک هستم ؛ اگر من بگویم برایم  برقص باید برقصی "

 

و اکنون گفتگوهای طنزآمیز گذشته همکاران، در  خصوص ارائه خدماتی نظیر نظافت منازل ، آشپزی ، خیاطی و ... توسط همکاران خانم شعبه و انجام خرید مواد خوراکی و مایحتاج زندگی مشتریان توسط  آقایان شعبه در جهت رفاه حال مشتریان، دیگر  خنده دار نیست. این بار همکاران نگران به وقوع پیوستن این موارد هستند.

 

و هنوز نمی دانم چرا مدیران افت بانک و کاهش انگیزه را در توقع بیجا و بالای بچه ها دنبال می کنند.

 

و مدیران بدانند ،

 

مدیری که تنها به سود می اندیشد، مانند تنیس بازی است که به جای توپ، چشم بر تابلو امتیازها دوخته است.

استرس در کارکنان و هزینه های واقعی آن

مترجم: مائده ارباب زاده

 

اکثر سازمان‌ها به این مساله واقف نیستند که وجود استرس در کارکنان، هر ساله چه هزینه‌ای برای آنان به همراه دارد.



با در نظر گرفتن نقش استرس در 60 تا 90 درصد از مشکلات پزشکی، سازمان‌ها دیگر نمی‌توانند هزینه‌های ناشی از مراقبت پزشکی کارکنان را که در اثر استرس به وجود می‌آید، نادیده بگیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که وجود استرس به هزینه‌های انجام کار به طرق مختلف افزوده و سلامت و بهره‌وری کارکنان را به خطر می‌اندازد. در اینجا به برخی از پیامدهای استرس در کارکنان می‌پردازیم :
ادامه مطلب ...