دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

سنای آمریکا در آستانه تحریم بانک مرکزی ایران

مجلس سنای آمریکا برای اولین بار متممی را در چارچوب لایحه بودجه نظامی ایالات متحده بررسی کرده که بانک مرکزی ایران و خریداران نفت این کشور را تحریم می کند.

کمیته روابط امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا حدود دو هفته پیش، طرحی را برای تحریم بانک مرکزی تصویب کرد که اکثر اعضای این مجلس، از آن حمایت می کنند.

دولت باراک اوباما بانک مرکزی ایران را یک نگرانی جدی در زمینه "پولشویی" اعلام اما برخلاف بریتانیا، از تحریم بانک مرکزی خودداری کرده است.

گزارش ها حاکیست که دولت باراک اوباما نگران آن است که تحریم فوری بانک مرکزی ایران که اکثر اعضای کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه خواهان آن هستند، بهای نفت را افزایش دهد و اقتصاد جهان را متزلزل تر کند.

سناتور رابرت منندز (دموکرات) و سناتور مارک کرک (جمهوریخواه) به طور جداگانه برای تحریم بانک مرکزی ایران متمم هایی ارائه کرده بودند.

اما آنها طرح های مورد نظر خود را ترکیب و متممی واحد ارائه کرده اند که به اصرار دموکرات ها، اختیارات بیشتری به دولت اوباما در اجرای تحریم احتمالی علیه شرکای خارجی بانک مرکزی ایران می دهد.

انتظار می رود که این متمم تا روز جمعه این هفته به تصویب مجلس سنا برسد و به احتمال زیاد پس از تصویب نهایی طرح مشابهی در مجلس نمایندگان، در سال ۲۰۱۲ میلادی به اجرا گذاشته شود.


مهلت شش ماهه"

سناتور منندز روز چهارشنبه در صحن مجلس سنا گفت: "این متمم فراجناحی به دقت طراحی شده است تا بر نظام مالی ایران و توانایی ایران برای حمایت مالی از فعالیت های تروریستی حداکثر فشار را وارد بیاورد و در عین حال، حداقل اثر نامطلوب بر اقتصاد جهانی را داشته باشد."

در این طرح، برای هدف قرار دادن مبادلات نفتی بانک مرکزی ایران، یک فرصت شش ماهه در نظر گرفته شده تا از وقوع شوک نفتی در جهان جلوگیری شود.

همچنین دولت آمریکا اجازه خواهد یافت که در صورت کمبود نفت در بازارهای جهانی، از تحریم برخی از خریداران نفت ایران خودداری کند.

دولت آقای اوباما در عین حال می تواند علیه کشورهایی که خرید نفتی خود از ایران را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهند، تدابیر تنبیهی در نظر نگیرد.

سناتور کرک گفت که هدف بلند مدت این طرح "ساقط کردن" بانک مرکزی ایران است.

او گفت: "این متمم موسسه های مالی و شرکت ها در سراسر جهان را مجبور خواهد کرد که بین اقتصاد ۳۰۰ میلیارد دلاری ایران که در حال کوچک شدن است و اقتصاد ۱۴ تریلیون دلاری ایالات متحده یکی را انتخاب کنند."

سناتور کرک نگرانی ها درباره احتمال افزایش بهای نفت به خاطر تشدید تحریم ایران را بی مورد دانست و گفت: "ما انتظار داریم که تولید نفت لیبی دو برابر شود. ما همچنین انتظار داریم که تولید نفت عراق بیشتر شود. ما می دانیم که عربستان سعودی توانایی افزایش قابل ملاحظه تولید نفت خود را دارد."

این سیاستمدار جمهوریخواه می گوید که با سفیر عربستان سعودی در واشنگتن گفتگوهایی داشته است و ریاض به طور جدی آماده است که تولید نفت خود را برای جبران کاهش احتمالی صادرات نفت ایران، افزایش دهد.

ایران تاکید دارد که به خاطر تحریم های آمریکا و متحدانش سیاست های اتمی یا خارجی خود را تغییر نمی دهد.

سناتور چاک شومر (دموکرات) نیز این طرح تحریم بانک مرکزی ایران را سختگیرانه اما هوشمند توصیف کرد.

او گفت که بنا بر این طرح، هرگونه دارایی بانک مرکزی ایران که وارد حوزه بانکی آمریکا شود مسدود خواهد شد.

به گفته وی، شرکای تجاری ایران حق نخواهند داشت که در بانک های آمریکایی حساب هایی برای مبادله نفتی با بانک مرکزی ایران داشته باشند.

این متمم همچنین از رئیس جمهوری آمریکا می خواهد برای ترغیب کردن سایر کشورها به تحریم نفت ایران، تلاش دیپلماتیک تازه ای را آغاز کند.


 منبع : سایت بی بی سی ،   چهارشنبه 30 نوامبر 2011  -  09 آذر 1390

نظرات 4 + ارسال نظر
parisa شنبه 12 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 09:20 ق.ظ

وقتی ایران خودش ملتشو تو تحریم میذاره وقتی انقدر گوششون سنگین شده که ناله های دردناک مردمو نمیشنوه دیگه چ اهمیتی داره آمریکا انگلیس ...بیاد و تحریمش کنه بذار کل دنیا تحریمش کنن...حتما لایق تحریم شدنه ......خودشون اختلاس می کنن خدشون خودشونو لو میدن باز خودشون رای دفاع میدن...ملت بیچاره رو مسخره کردن ...راه به راه به شعور مردم توهین می کنن و راحت دروغ می گن....

کارمند بانک رفاه سه‌شنبه 15 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 05:53 ب.ظ http://bankrefah1.blogfa.com

سلام
چه داستانی داره مملکت ما.همه این تحریم ها به ضرر مردم عادیه نه اونایی که اون بالا نشستن و حکومت می کنند.
ماها داغون میشیم نه آُقایون بالا دست.اگه بانک مرکزی هم تحریم بشه که حسابی بد بختیم.
یکی دیگه دنبال بمب هسته ایه اونوقت دودش باید تو چشم ملت بره

متصدی جوان سه‌شنبه 15 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 07:57 ب.ظ http://banker.persianblog.ir/

سلام
من اما قبلا یه سری اومده بودم به وبلاگ شما.

در مورد این مطلب که خیلی تآسف برانگیزه نمی دونم چی بگم ولی حالم از این عربا بهم می خوره که با این همه درآمدی که از ما دارن بازم بی چشم رویی می کنن...
ملت درست حسابی هم نداریم که بگن آقا ما هم عربستان رو تحریم می کنیم... بازم واسه ثبت نام چندباره حج سر و دست می شکونند...
بانک مرکزی هم که تحریم بشه رسما بدبختیم... با این اقتصادی که نفت صادر می کنیم و سیب زمینی وارد می کنیم چه کنیم؟
دل نگران شدم...
خدا رحم کنه...

parisa چهارشنبه 16 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 09:00 ق.ظ

دل نگران هیچی نباشین بالاتر از سیاهی رنگی نیست....وقتی ملت ساکت و مبهوت میشینه دست به کاری نمیزنه اینهمه بدبختی میکشه و دم نمیزنه ...فک نمی کنه 50 تومن یارانه ای می ریزن به حسابش حتی ذره ای از پوالایی که میریزه تو جیب دولت رو جبران نمی کنه.با همین 50 تومن راضی میشه...پس باید این بلاها سرش بیاد...وقتی هنوز یاد نگرفتن چطور از حقشون دفاع کنن.کاش هیچکس برا یارانه اسم نمی نوشت...کاش هیچ کس تو انتخابات شرکت نمی کرد...شاید این اعتصابات ذره ای از مشکلات مارو حل می کرد وقتی میرن پای ریست یادشون میره با رأی همین مردم بدبخت فلک زده رئیس شدن گرچه مردم براشون مترسکی بیش نیستن هرکاری دلشون بخواد می کنند ...چقد مردم ما ساده و زودباورند....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد