دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

بازار سهام تهران هم تحریم شد؟

حذف نام سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، از گزارش ماهانه فدراسیون جهانی بورس ها WEF  این پرسش را مطرح کرده است، که آیا بازار سهام تهران نیز شامل تحریم های بین المللی شده است؟



بورس اوراق بهادارتهران در پی این اقدام اعلام کرد « پیرو عدم درج نام بورس تهران در گزارش ماه نوامبر فدراسیون جهانـی بورس‌ها
 (WFE)، ‌این موضوع بلافاصله از دبیرخانه فدراسیون پیگیری شد و مشخص گردید با توجه به پیشنهاد تغییر اساسنامه ‌این نهاد در هیات مدیره، مبنی بر لزوم عضویت نهاد قانونگذار بورس‌ها در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های بورس اوراق بهادار (IOSCO)، تداوم عضویت بورس تهران در‌این فدراسیون منوط به اخذ عضویت IOSCD توسط مقام ناظر بازار سرمایه خواهد بود ».

سازمان بورس و اوراق بهادار تهران از سال ۱۹۹۲ میلادی به عضوین کامل فدراسیون جهانی بورس ها در آمده بود.

سیامک شجاعی، کارشناس امور اقتصادی و استاد دانشگاه در آمریکا، بود یا نبود نام بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس ها را بی تاثیر بر ساختار اقتصادی ایران دانست و در این زمینه به صدای آمریکا گفت، « بازار بورس ایران معنا و مفهومی در اقتصاد ایران ندارد زیرا بورس را، که جذب سرمایه و تخصیص سرمایه ها به فعالیت های تولیدی است انجام نمی دهد و تبدیل شده به وسیله ای برای پول در آوردن، به  عبارتی قماربازی آن هم به وسیله افرادی که همه کارت ها را خودشان در داخل کنترل می کنند ».

به گفته سیامک شجاعی «اصولا شرکت های که در بورس تهران فعالیت می کنند در حقیقت شرکت های دولتی هستند که بسیاری از آن ها به بهانه خصوصی سازی از طریق بازار بورس اول سعی می کنند با قیمت پایین سهام خود را بفروشند و بعد از آن هم در تلاش هستند به نوعی با دست بردن در اطلاعات قیمت سهام خود را بالا ببرند ».

روزنامه ابتکار در شماره روز یک شنبه ۱۳ آذر ماه خود در گزارشی با عنوان «بازار سهام هم تحریم شد ؟» نوشت، «این موضوع سبب شده تا عده ای از تحریم بازار سهام تهران سخن بگویند

سیامک شجاعی، با تاکید بر این موضوع « که بازار بورس تهران همیشه در تحریم بوده است » به صدای آمریکا گفت، «گسترش سرمایه گذاری خارجی یکی از شرایط عضویت در فدراسیون جهانی بورس است هر چند بورس تهران با وجود عضویت ۲۰ ساله خود در این نهاد، هیچ گاه آمار عمده ای از سرمایه گذاری خارجی در بورس تهران منتشر نکرده است. در ضمن هیچ گاه هم دیده نشده که سرمایه گذار خارجی و یا موسسات بزرگ سهمی را در بازار سهام تهران خریداری کنند. هیچ آماری هم از معاملات انجام شده به وسیله ارزهای معتبر خارجی چون دلار یا یورو مشاهده نشده است. از این رو بازار بورس تهران در حقیقت همیشه در تحریم بوده است. بورس تهران بازاری است داخلی که بر اساس معیار بین المللی جذابیتی برای سرمایه گذار خارجی ندارد و از این جهت حذف و یا حضورش در لیست فدراسیون جهانی بورس ها تاثیر عمده ای ندارد. بازار بورس تهران از جا که نه عمق دارد و نه از وسعت برخوردار است از خصوصیت لازم که الزام بازارهای بورس جهان است بی بهره است » .

سازمان بورس و اوراق بهادار تهران از معدود اعضای فدراسیون جهانی بورس ها است که نهاد ناظر این فدراسیون نظاراتی بر ساختار آن ندارد. روزنامه تهران امروز (یک شنبه ۱۳ آبان) در این زمینه نوشته است، «شنیده می‌شود پیش از این اخطارهایی به بورس تهران داده شده تا مقدمات لازم را برای ورود ایران به سازمان ناظربر بورس‌های جهانی (IOSCO) انجام دهد اما سازمان بورس به این اخطار‌ها بی‌توجهی کرده و این می‌تواند دلیلی بر این اقدام فدراسیون باشد ».

با وجود آن که مسئولان بورس تهران چنین اخطارهای را تکذیب می کنند، سیامک شجاعی در زمینه شفافیت در بورس تهران به صدای آمریکا گفت، «اخیرا مقررات و قوانین شرکت های حسابرسی و مالیاتی در ایران تحت فشار زیاد بودند که گزارش های مربوط به فعالیت های بازار بورس را انتشار ندهند».

به گزارش خبرگزاری فارس ( ۹ آذر ماه ) « ۴۸ درصد از معامله ۸۱۵ میلیارد تومانی بورس در آبان ماه تنها توسط ۱۰ کارگزار داد و ستد شده است ».

سیامک شجاعی، در این زمینه به صدای آمریکا گفت، « وقتی چنین انحصاری به وجود می آید که تنها ۱۰ نفر می توانند نزدیک به ۵۰ درصد بازار بورس را در اختیار داشته باشند و معاملات را کنترل کنند در حقیقت همان ۱۰ نفر هستند که قیمت ها را بالا و پایین می برند و به سادگی به طور مصنوعی ارقام را برای استفاده شخصی و نفع خصوصی خود بالا و پایین می کنند ».

شاید از این رو است که شاخص کل بورس تهران در هفته های اخیر بدون در نظر گرفتن به تحریم سیستم بانکی ایران به وسیله بریتانیا، و تشدید تحریم ها به وسیله اتحادیه اروپا هم چنان به سیر صعودی خود ادامه داد.


منبع : سایت صدای آمریکا ،  دوشنبه 05 دسامبر 2011  -  14 آذر 1390


مطالب مرتبط :

غیبت بورس تهران در فهرست جهانی بورس های اوراق بهادار


 حذف تهران از فهرست فدراسیون جهانی بورس های اورق بهادار


بازار سهام تحریم شد؟


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد