دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

فروش ارز بدون فاکتور ؛ ممنوع

صبح یکشنبه 25 دی ماه ، خبر دستگیری دلالان ارز و ممنوعیت خرید و فروش ارز بدون فاکتور ، به یکی از مهمترین عناوین روزنامه ها بدل گشت.

اتخاذ این تصمیم از سوی بانک مرکزی به منظور ساماندهی بازار ارز !! و  مقابله با دلالانی صورت گرفت که آشفتگی بازار ارز و پولشویی را سبب شده بودند .

ابراهیم درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی روز شنبه 24 دی ماه، در گفت‌ و گویی با اعلام ورود رسمی ‌دولت به بازار ارز گفت: هماهنگی ‌ها با نیروی انتظامی ‌برای برخورد با دلالان و  جمع آوری فروشندگان بدون مجوز ارز انجام شده است. به گفته وی از 25 دی ماه، با واسطه ‌های غیر رسمی ‌و  صرافان بدون مجوز برخورد خواهد شد و متقاضیان باید نیازهای خود را از طریق صرافی‌ های مجاز و نظام بانکی تهیه کنند.

وی با تاکید بر اینکه «ارز» بدون فاکتور کالای قاچاق است، عنوان کرد: اگر ارز دست افرادی باشد که با فاکتور و برگه از صرافی‌ مجاز یا بانک خریداری کرده‌اند مشکلی ندارد، ولی در غیر این‌صورت قاچاق انجام شده است و با دارندگان برخورد قانونی خواهد شد.

درویشی درباره وضعیت دلال ‌های کهنه ‌کار در بازار ارز و به خصوص خیابان فردوسی، گفت: نیروی انتظامی آماده است که از روز یکشنبه با هر کسی که در فردوسی و هر جای دیگر به خرید و فروش دلار می‌پردازد، برخورد کند.

 حال مشخص نیست طرح جمع‌ آوری دلالان خیابانی که از سوی بانک مرکزی مطرح شده ، تا چه حد می تواند در رفع آشفتگی این بازار موثر باشد.

در حال حاضر نیز بانک مرکزی با تعیین ضرب الاجلی برای دارندگان ارز بدون فاکتور اعلام کرد: دارندگان این نوع ارز تا 15 بهمن فرصت دارند با سپرده‌گذاری ارزی یا فروش آن با نرخ بازار فرعی از شمول کالای قاچاق و قوانین پولشویی خارج شوند. بانک مرکزی هفته قبل ارز بدون فاکتور خرید را قاچاق عنوان کرد، اما روز گذشته معاون نظارتی از ارائه مهلتی برای تعیین وضعیت به دارندگان ارز بدون فاکتور خبر داد.


 مطالب مرتبط :

 

1-       آغاز برخورد انتظامی‌با فروشندگان ارز

2-       فروش ارز بدون فاکتور ؛ممنوع

3-       دلالان ارز از امروز دستگیر می‌شوند

4-       ضرب‌الاجل به دارندگان ارز

مشتری ذات بانک است ؟!!

1-       از در که وارد شد مستقیماً سراغ مسئول دسته چک را گرفت.

قبل از اتمام کار دو نفر مشتری که مقابل باجه بودند جلو رفت و با لحنی طلبکارانه سراغ دسته چکی را می گیرد.

کارمند : بله ، این دسته چک آماده شده.

مشتری : بده ببرم.

کارمند : یه لحظه اجازه بدین من کار آقایون رو انجام بدم، چشم.

مشتری : ببین، من نه اعصاب دارم ، نه حوصله جر و بحث. زود باش.

با توجه به شعار بانک و آموزش هایی در رابطه با مشتری مداری، از آقایونی که مقابل باجه بودند عذرخواهی می کند و دسته چک مشتری رو از میان دسته چک های صادره پیدا کرد.

کارمند : ببخشید ، میشه کارت شناسایی تون رو بدین.

مشتری : نه ، نمیشه. زود باش بده برم.

کارمند : شما آقای ... هستید.

مشتری: نه ، من پسرخالشم.

کارمند : معرفی نامه دارین؟

مشتری: دیگه داری اعصابم رو به هم می ریزی. من و اون نداریم. خودش در جریانه.

خلاصه ، بعد از کلی جر و بحث و گفتن ناسزا شعبه رو ترک می کند. تنها کاری که میشد کرد سکوت بود و تعجب ، در عین عصبانیت ...

2-       بدون آنکه شماره ای از فراخوان بگیره ، مستقیماً جلوی یکی از باجه ها رفت.

مشتری : می خوام مانده حساب شماره ... رو به من بگین.

کارمند : حساب به نام خود شماست؟

مشتری : نه ، حساب پسرمه.

کارمند : شرمنده ، بفرمائین خود ایشون تشریف بیارن.

مشتری : یعنی چی! انگار نمی فهمی. من پدرشم. اینجا هم حساب دارم.  هر کاری میگم باید انجام بدین...

چند دقیقه ای گفتگوی یک طرفه ایشان بدون آنکه کلمه ای از کارمند مربوطه بشنود ادامه پیدا می کند و در نهایت بعد از گفتن بد و بیراه به بانک و همکاران ، شعبه را ترک کرد.

ارز مسافرتی 1000 دلار شد

بانک مرکزی در تازه ‌ترین اقدام برای کنترل بازار ارز و کاهش سوداگری بازار ارز سقف عرضه ارز مسافرتی را تا 1000 دلار برای سفر‌های هوایی (غیر از سوریه و عراق) کاهش داد.




میزان ارز قابل ارائه برای مسافرت به کشور‌های سوریه و عراق نیز به 400 دلار کاهش یافت. تا قبل از این ابلاغیه میزان ارز مسافرتی برای مسافرت ‌های هوایی غیر از سوریه و عراق معادل 2000 دلار و برای این دو کشور معادل 500 دلار یکبار در سال بود. همچنین بانک مرکزی 2 ماه پیش در ابلاغیه‌ای اعلام کرد که ارز مسافرتی را با نرخ فرعی عرضه می‌کند. ارز فرعی دیروز با نرخی معادل 1350 تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفت. این نرخ در 2 ماه گذشته 176 تومان افزایش داشته است. روابط عمومی‌ بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران اعلام کرد: این بانک در بخشنامه شماره1029 /60 مورخ 12/10/1390 به کلیه شعب ارزی بانک‌ ها اعلام کرد: فروش ارز مسافرتی برای هر یک از مسافران هوایی به مقصد تمام کشورها ( به استثنای عراق و سوریه که 400 دلار است) به میزان 1000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها و فروش ارز مسافرتی به مسافران زمینی، ریلی و دریایی کلیه کشورها به میزان 400 دلار یا معادل آن به سایر ارزها است. ضمناً در کلیه موارد فوق، فروش ارز مسافرتی به نرخ بازار فرعی و یکبار در سال صورت می‌گیرد. براساس این بخشنامه فروش ارز مسافرتی به مسافران با سن قانونی کمتر از 2 سال امکان پذیر نبوده و برای سنین 2 تا 12 سال به میزان 50 درصد در هر یک از حالات فوق خواهد بود. فروش ارز مسافرتی به زائرین عمره مفرده، صرفا از طریق بانک ملی ایران و با ارائه لیست مشخصات زائران که توسط دفاتر سازمان حج و زیارت تایید شده باشد ، بدون ارائه بلیت و گذرنامه یک بار در سال و حداکثر تا سقف 400 دلار به نرخ بازار فرعی و با رعایت شرایط سنی فوق الذکر امکان‌پذیر است. نکته جالب در مورد ابلاغیه بانک‌ مرکزی این است که صفحات این ابلاغیه، شماره‌ ها و تاریخ ‌های متفاوتی دارد. بر این اساس، برخی از صفحات با شماره 1022/60 و برخی با شماره 1029/60 ثبت شده‌اند. تاریخ ثبت شده برای صفحات نیز متفاوت است.


منبع : روزنامه دنیای اقتصاد

زندگی کارمند بانک از نگاه طنز

در 15 سالگی می دیدم کارمندان بانک را که در ساختمانی خنک و با کلاس مشغول شمارش اسکناس و عیش و نوش هستند و لبخند از لبانشان نمی افتد.


 در 20سالگی آرزو کردم ای کاش من هم استخدام بانک شوم و همی به مردم لبخند بزنم .


 در 23 سالگی خود را کارمند بانک یافتم. در همان سال دانستم چه غلطی کرده ام و اصلا هم لبخندم نمی آید. و نیز بدانستم که شمارش پول اصلا لذت بخش نیست و جز میکروب چیزی نصیبم نمی شود.


 در 24 سالگی دوزاری ام  افتاد که ساعات کاری بانک می تواند 18 ساعت در یک شبانه روز هم باشد.



 در 25 سالگی یقین کردم که من یک تراکتور هستم و بر شانس خود تف انداختم .


ادامه مطلب ...

کارمزد ارائه خدمات بانکی

به موجب اطلاعیه شماره 654 مورخ 90/09/22  صادره  توسط مدیریت امور طرح و برنامه ، کلیه شعب موظف شدند تا علاوه بر اخذ کارمزدهای ارائه خدمات بانکی درج شده در اطلاعیه های قبلی این مدیریت ، کارمزدهای جدیدی که به تازگی مصوب شده اند را از مشتریان اخذ نمایند.

این امر به منظور پوشش بخشی از هزینه های جاری بانک مقرر گردید. همچنین با توجه به عدم دریافت کامزد به صورت سلیقه ای  توسط برخی شعبه ها به منظور مساعدت با مشتریان خود ، بر اجرای دقیق این اطلاعیه تاکید شده است.

برخی از کارمزدهای جدیدی که از تاریخ صدور این اطلاعیه ، شعبه ها موظف به اخذ آن شدند به شرح ذیل می باشد :

 

ردیف

شرح کارمزد

مبلغ

1

کارمزد پرداخت وجه از حساب قرض الحسنه جاری در شعبه های غیر افتتاح کننده حساب

طبق تعرفه مبلغ 5.000 ریال

2

کارمزد صدور دفترچه حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت

طبق تعرفه مبلغ 25.000 ریال

3

هزینه تمبر مالیاتی الصاقی به برگ درخواست افتتاح انواع حساب

مبلغ 10.000 ریال


با توجه به هزینه 35.000 ریالی جهت افتتاح حساب  سپرده کوتاه مدت ( بدون در نظر گرفتن مبلغ 30.000 ریال هزینه صدور کارت ) ، کلیه همکاران با این پرسش مواجه هستند که آیا روند افتتاح سپرده و جذب مشتری و منابع جدید ،کندتر نخواهد شد؟