دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

اطلاعیه بانک پاسارگاد در خصوص افشای اطلاعات کارت مشتریان

با توجه به مطالب مطرح شده طی روزهای اخیر در خصوص سرقت اطلاعات 3 میلیون کارت بانکی و جهت روشن شدن موضوع و اطمینان بخشی به مشتریان جهت امنیت اطلاعات ایشان مطالب زیر را به اطلاع می رساند:


یکی از کارشناسان اسبق بخش نرم‌افزاری یکی از شرکتهای تامین کننده پایانه های فروش (مربوط به برخی از بانک های کشور) پس از اختلاف با مدیران شرکت، اطلاعات کارت های مشتریانی را که طی سال های 1387 تا 1389 از دارندگان پایانه های فروش متعلق به این شرکت خرید کرده اند در وبلاگ خود افشا نموده است. اطلاعات افشا شده شامل شماره کارت و رمز کد شده کارت مربوطه می باشد. از 3 میلیون کارت افشا شده، حدود 150 هزار عدد آن متعلق به بانک پاسارگاد بوده که بیش از 80% آنها مربوط به کارت های قدیمی و ابطال شده بانک است، جهت صاحبان مابقی کارت ها بمحض اطلاع، از طرف بانک پیامکی مبنی بر تغییر رمز ارسال شده است.

در حال حاضر هیچگونه خطری کارتهای بانکی مشتریان را تهدید نمی نماید و ضمنا هیچگونه نفوذ نرم افزاری به سیستمهای بانکی نیز انجام نپذیرفته است و اطلاعات افشا شده صرفا اطلاعاتی بوده که کارشناس شرکت ذکر شده به دلیل موقعیت شغلی خود به آنها دسترسی داشته و در واقع این اطلاعات را سرقت نموده است.

در پایان لازم به ذکر است تغییر رمز اول و دوم کارتهای مشتریان هر چند ماه یکبار جهت افزایش ضریب امنیتی کارت الزامی است.

.

.

کارت مجازی بانک پاسارگاد

کارت مجازی ( Virtual Card ) بانک پاسارگاد خدمت جدیدی است که جهت افزایش امنیت مشتریان در خریدهای اینترنتی طراحی و پیاده سازی شده است. این کارت ها موجودیت فیزیکی نداشته و صرفاً یک اعتبار مجازی و الکترونیکی برای دارنده آن محسوب می شود.


 

ویژگی های  کارت مجازی :


با کارت مجازی بانک پاسارگاد می توانید از کلیه درگاه های اینترنتی عضو شبکه شتاب خرید نمائید. ویژگی اصلی کارت مجازی، افزایش امنیت مالی شما در خریدهای اینترنتی است. بدین نحو که کارت مجازی را با مبلغ مورد نظر شارژ نموده، سپس خرید را با اطلاعات کارت مجازی انجام می دهیم. در این صورت امنیت مالی کارت اصلی شما به خطر نخواهد افتاد. دیگر ویژگی های کارت مجازی به شرح ذیل است :

o         صدور کارت مجازی به نام شما

o         قابلیت شارژ کارت بدون هیچ محدودیتی

o         عدم محدودیت در پرداخت ها

o         اعتبار دو ماهه

o         امکان دریافت صورتحساب

o         هزینه صدور 5.000 ریال

o         قابل استفاده در کلیه سایت های اینترنتی و پرداخت های تلفنی از طریق درگاه های عضو شبکه شتاب

o         افزایش امنیت مالی در پرداخت های اینترنتی

 

راهنمای صدور کارت مجازی پاسارگاد

 

کسری صندوق (1)

چند روز بیشتر به پایان سال نمانده بود. شعبه بسیار شلوغ بود و همه همکاران حسابی خسته شده بودند. خصوصا اینکه یکی از همکارهای با تجربه رو به شعبه دیگری منتقل کرده بودند و یک همکار جدید بدون سابقه کاری برایمان فرستاده بودند.

چند روز اول علی رغم آموزش هایی که دیده بود ، تصمیم گرفته شد در کنار دیگر بچه ها بماند تا کمی بیشتر با نحوه کار با سیستم آشنا شود. بعد از چند روز قرار شد به طور مستقل شروع به کار کند و باجه کنار دست من انتخاب شد. مجبور بودم ضمن پذیرش مشتری و انجام کارهای آنها ، به سوال های همکار تازه وارد هم پاسخ دهم. چند روزی گذشت و خیلی سریع راه افتاد.

ساعت کاری رو به اتمام بود که متوجه شدم همکارمان ، با اضطراب در حال جستجوی کشوهایش است و مرتب پول های مانده اش را جمع می زند. وقتی دلیلش را سوال کردم متوجه شدم مبلغ 40.000.000 ریال کسری دارد. اول از همه سراغ صندوقش رفتم. فکر می کردم در جمع زدن آنها اشتباه کرده ، اما همه چیز درست بود و جمع نهایی پول های موجود، کسری رو تائید می کرد. صورتش قرمز شده بود. دیگه نتونست جلوی خودش رو بگیره و زد زیر گریه... دیگر همکاران هم متوجه موضوع شدند.

بلافاصله سراغ سندها رفتم. متاسفانه درستی موجودی صندوق رو در هیچ ساعت زمانی خاصی کنترل نکرده بود. به همین دلیل مجبور بودیم کلیه اسناد رو کنترل کنیم. سندها داشت به انتها می رسید و همه بچه ها ناامید شده بودند. ناگهان چشمم  به چکی با همین مبلغ خورد. وقتی چک رو نشانش دادم و از او درباره نحوه عملکردش سوال کردم ، مثل برق از جا پرید. همانطور که اشک هاش رو پاک می کرد گفت : خودشه .

گویا در قبال آن چک، یک فقره چک بین بانکی صادر کرده بود و بعد از تحویل چک به مشتری، همان مبلغ را هم به صورت نقدی به او داده بود.

وقت رو تلف نکردم و با بانکی که چک برایش صادر شده بود تماس گرفتم و موضوع رو با یکی از مسئولین شعبه در میان گذاشتم. خوشبختانه به دلیل بعد مسافتی بین شعبه ما و شعبه مقصد ، هنوز چک پرداخت نگردیده بود. قرار شد در صورت مراجعه مشتری به آن شعبه مطلب را به وی اطلاع دهند.

بعد از گذشت حدود نیم ساعت یکی از همکاران شعبه مقصد تماس گرفت و گفت با مشتری صحبت کرده اند و وی دریافت وجه اضافی را پذیرفته بود. گویا مشتری هم متوجه اشتباه همکار ما نشده بود. آدرس محل کار همان مشتری رو گرفتم و با توجه به اینکه همکار تازه وارد ما خانم بود  مجبور شدم خودم برای دریافت پول به آنجا بروم...

خوشبختانه کسری صندوق همکارمان در آن روز برطرف شد و این مساله تجربه ای شد برای همه ما....