دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

کسر موجودی و بازرسی

پایان ماه بود و  یک عالم چک های ارسالی کلر جهت تعیین وضعیت. بعد از مرتب کردن چک ها شروع کردم به تعیین وضعیت آنها. با سرعت ارکان چک ، مهر کلر و موجودی ها رو کنترل می کردم و دکمه وصول رو می زدم . چک هایی که موجودی نداشتند رو کنار گذاشتم تا شاید مشتریان موجودی حساب هایشان رو پیش از پایان مهلت مقرر جهت ارسال نتیجه، تکمیل کنند. علی رغم دستور رئیس که معتقد بود حتی برای یک ریال کسری هم باید چک رو برگشت زد و اینکه ما مسئول چک های مشتریان نیستیم، گاهی با مشتریان تماس می گرفتم و آنها رو از چک های رسیده و میزان کسری موجودی شان مطلع می کردم. یکی از چک های آن روز تنها 20.000 ریال کسری داشت. هر چه سعی کردم موفق به تماس با صاحب حساب نشدم و در نهایت طی هماهنگی با مسئول شعبه چک رو برگشت زدم.

دو روز بعد متوجه شدم مشتری از این بابت ناراحت شده و شکایتی تنظیم و به بازرسی بانک ارائه کرده است. از بازرسی هم طی تماس با شعبه این موضوع رو با مسئول شعبه در میان گذاشته بودند و ضمن تذکر به وی خواسته بودند تا این نکته رو با سایر همکاران در میان بگذارند و راهنمایی کردند که ما می بایستی برای جلب رضایت مشتری کسری وی را از خودمان تامین می کردیم و بعداً آن مبلغ را از وی دریافت می کردیم.

 


چند روزی از تذکر بازرسی نگذشته بود که چکی مشابه چک فوق - مربوط به مشتری دیگری -  جهت وصول میان چک های کلر مشاهده کردم.

این بار میزان کسری چک تنها 5.000 ریال بود. باز هم موفق به تماس با صاحب حساب نشدم. با رئیس هماهنگ کردم و قرار شد 5.000 ریال به حساب مشتری واریز کنم تا چک وصول شود تا ضمن جلب رضایت مشتری، شاهد تماس همکاران بازرسی در خصوص موضوعی که قبلاً تذکر داده بودند نباشیم.

روز بعد مشتری به شعبه مراجعه کرد و پس از مشاهده صورتحساب، متوجه واریز وجه و وصولی چک شد. موضوع  رو از طریق رئیس شعبه پیگیری کرد. هنوز حرف های رئیس تمام نشده بود که شروع کرد به داد و فریاد و اینکه با توجه به اختلاف حسابی که با ذینفع چک داشته، خودش به عمد موجودی حساب را پر نکرده است.

فردای آن روز متوجه شدیم مشتری موضوع رو با بازرسی بانک در میان گذاشته و خواستار جبران خسارتی شده که شعبه مسبب آن بوده است. از بازرسی هم  با شعبه تماس گرفتند و متذکر شدند بانک مسئول کسری موجودی حساب ها نیست و اینکه شعبه خودش باید این مساله را با مشتری حل کند...

نظرات 7 + ارسال نظر
مشتری بی پول بانک شنبه 3 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 10:35 ب.ظ

سلام این ها را از ذهن خودتان نوشتید؟ خیلی غیر واقعی بود

اتفاقی شبیه این داستان - البته کمی ملایم تر - رخ داده است. البته موردی بوده و تنها در یکی از شعبه ها اتفاق افتاد.
شاید یکی از دلایل این تناقضات در گفته های بازرسی، جمع همکاران بازنشسته از بانک های مختلف بوده که هریک با آموزه های خود سعی در برطرف کردن ایرادات و اشکالات داشته و در پی کسب رضایت مشتریان و به دنبال پیشرفت بانک هستند.

اختر بانو شنبه 3 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 10:49 ب.ظ http://thebanker.blogfa.com

خیلی جالب بود، فقط واقعاً اتفاق افتاده همچین موردی؟
جالب بود

با کمی تعدیل...بله

مجید پنج‌شنبه 8 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 01:48 ب.ظ http://doniayeazad.persianblog.ir

فکر کنم بیشتر منظور شما از بیان این واقعه (و یا حالا داستان) اظهارات ضدو نقیض بازرسی و اینکه تمام مسوولیت کار را بر عهده شعبه می اندازد می باشد که این موضوع عین واقعیت است و ربطی به اینکه بانک شما تازه تاسیس است و بازنشستگان بانکهای دیگه در اون جمع شده اند نمی باشد. بازرسان بانک ملی (بانکی با نزدیک 90 سال سابقه) که دیگه کارمند بانکهای دیگه نیستند (البته به غیر از مدیرعامل که قحط الرجال شده و اون رو از بانکای دیگه میارن) بلکه طبیعت بازرسی ایراد گرفتن از شعبات است و طبیعت کارکنان ستادی انداختن تمامی وظایف بانک بر عهده شعب می باشد

با سلام خدمت شما دوست و همکار گرامی
خدمت شما باید عرض کنم هدف من از درج این داستان بیان نقص در کار همکاران بازرسی - خصوصاً همکاران بازنشسته - نیست. اشکال ایجاد شده از آن جهت است که هریک از این عزیزان طبق دانسته های بانک خود و آگاهی از اطلاعیه ها و بخشنامه های صادره بانک خود سعی در راهنمایی شعبه دارند و تناقضات مطرح شده نیز به این دلیل شکل می گیرد. البته گاهی هم - تاکید می کنم گاهی - انداختن مسئولیت کار به عهده شعبه و سر باز زدن از عواقب مشکلات.
با آرزوی موفقیت برای شما

زهرا آران یکشنبه 18 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 04:16 ب.ظ

آخی. نازی. چه اتفاق بدی براتون افتاده بوده! میشه تو نشریه مون چاپش کنم؟

با سلام
ممنون میشم اگر پیش از چاپ مطلب، نام نشریه و سازمانی که در آنجا مشغول هستید رو بفرمائید.
همچنین خواهشمند است در صورت موافقت، منبع آن نیز در نشریه چاپ گردد.
با آرزوی موفقیت

مشتری بانک پاسارگاد یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:21 ب.ظ

به نظرم هرکی چک صادر میکنه موظفه هر روز ته چک دسته چک رو چک کنه تا موعد سررسید و مبلغ چک صادر شده رو سروقت تامین کنه اینجوری باعث میشه که افراد در قبال چکی که صادر میکنن مسیولیت پذیر باشن و دقت داشته باشن . اون آقای کارمند هم خیلی بیخود کرد که کسری موجودی رو تامین کرد
( البته نه اینقدر خشن)

!!!

کامران شنبه 11 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 05:33 ب.ظ

سلام
همکار عزیز این موضوع واقعا حرف ته دل من بود.
متاسفانه کسایی تو این مجموعه (بازرسی) کار می کنن که ادعاشون میشه بازنشسته فلان بانک هستن خیلی بارشون هست.
اینا همشون جز -- حزب باد-- هستن
من بارها تو این زمینه ضربه خوردم

طالبیان دوشنبه 14 دی‌ماه سال 1394 ساعت 04:08 ب.ظ http://fekrenovin.blogfa.com/

اتفاقا نظر رییس شعبه شما صحیح است چک اگر حتی یک ریال کسری داشته باشد بایستی برگشت شود .خدای نکرده اگر کار به دادگاه و ... کشید قاضی این حرفها حالیش نیست وفقط اجرای قانون میکند .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد