دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

حساب سپرده قرض الحسنه جاری (بخش اول)

تعریف حساب  سپرده قرض الحسنه جاری

 

  حساب سپرده قرض الحسنه جاری حسابی است که به موجب قرارداد منعقده بین بانک و متقاضی ( اشخاص حقیقی یا حقوقی) افتتاح شده و بانک به موجب چک یا دستور کتبی صاحب حساب تا میزان موجودی حساب را یکجا یا به دفعات پرداخت یا منتقل می نماید.

 

افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی

 شرایط لازم برای افتتاح حساب :

- متقاضی باید اهلیت داشته باشد . اهلیت عبارت است از توانایی قانونی شخص برای دارا شدن حق و اعمال و اجرای آن . بعبارت دیگر متقاضی باید عاقل ، بالغ و رشید بوده و محجور نباشد . سن متقاضی می بایست 18 سال تمام بوده و افتتاح حساب برای افراد کمتر از 18 سال منوط به ارائه حکم رشد صادره از سوی مراجع ذیصلاح است .

- داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن برای متقاضیان گشایش حساب سپرده قرض الحسنه جاری الزامی است.

مدارک لازم برای افتتاح حساب :

- درخواست کتبی متقاضی مبنی بر افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری

- ارائه شناسنامه عکس دار و کارت ملی و تسلیم یک برگ تصویر صفحه اول آن ( درصورت داشتن توضیحات , تصویر صفحات مربوط اخذ گردد ) و تطبیق مندرجات تصویر با اصل شناسنامه و درج مهر ” تصویر برابر اصل است“ روی تصویرشناسنامه

مراحل افتتاح حساب :

- رسیدگی به درخواست متقاضی توسط مسئول شعبه و تحقیق درمورد شغل,  محل کار و سکونت ، شماره تلفن و حصول اطمینان از صحت امر

افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری نیاز به اخذ معرف دارد.معرف باید دارای حساب سپرده قرض الحسنه جاری نزد یکی از بانکها باشد و امضاء وی مورد تائید بانک باشد.

افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری نیاز به اخذ استعلام از بانک مرکزی برای صاحب حساب و وکیل ایشان (اعم از اشخاص حقیقی وحقوقی ) دارد.

مدت اعتبار استعلام ها (در پاسارگاد) 1 ماه می باشد.

- اخذ پاسخ مثبت استعلام از اداره اطلاعات اعتباری بانک مرکزی ج . ا . ا

- مطالعه و قبول شرایط و مقررات عمومی افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری و تکمیل مندرجات متن و ظهر برگ افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری توسط متقاضی و امضای آن در حضور متصدی. ( اخذ اثر انگشت از اشخاص بی سواد )

- برگ مزبور می بایست بدون خط خوردگی تکمیل شود .

- درج مشخصات معرف ( نام و نام خانوادگی و شماره حساب ) و اخذ امضاء از وی روی برگ افتتاح حساب


 تبصره :

چنانچه معرف نزد سایر شعب بانک / سایر بانکها حساب سپرده قرض الحسنه جاری داشته باشد در این صورت می بایست قسمت مربوط به معرف در برگ افتتاح حساب در شعبه افتتاح کننده تکمیل شود.

- به منظور جلوگیری از سوء استفاده احتمالی افراد متخلف لازم است مسئول شعبه قبل از هرگونه اقدام درخصوص افتتاح حساب و تحویل دسته چک به مشتریان نسبت به انجام مراتب ذیل نظارت کافی اعمال دارند :

- اخذ شناسنامه معرف و احراز هویت وی

- اخذ نشانی محل سکونت و کار , شماره تلفن تماس و حصول اطمینان از صحت آنها

- معرف می بایست از افراد مورد اعتماد و معتبر باشد .

- درصورتیکه صاحب حساب یا معرف در استخدام ادارات ، شرکتها یا موسسات عمومی باشند ، ارائه معرفی نامه ( گواهی اشتغال ).

 

افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری برای اشخاص نابینا،بی سواد و معلول از دو دست

- درخصوص افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری برای اشخاصی که به لحاظ عدم توانایی های لازم از نظر خواندن و نوشتن و یا عوارض جسمانی قادر به ارائه نمونه امضاء خود به بانک نمی باشند علاوه بر رعایت مواردیکه درمورد حسابهای سپرده قرض الحسنه جاری اشخاص حقیقی درج گردیده می بایست برگ افتتاح حساب را شخص معتمد و امینی علاوه بر متقاضی ( شخص نابینا ، بی سواد و یا معلول از دو دست ) امضاء نماید.  برداشت از حساب با مهر یا امضای صاحب حساب توام با امضاء شخص معتمد انجام می پذیرد .

 

افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری مشترک

- هر گاه چند نفر بخواهند حساب مشترکی افتتاح نمایند، شعبه می بایست با رعایت مراتب زیر طبق تقاضای آنها اقدام به افتتاح حساب نموده و دقیقاً توجه و مراقبت نماید که نحوه عمل و استفاده از حساب با تعیین قدرالسهم هر یک از شرکاء درقسمت مخصوص برگ افتتاح حساب مشخص و صریحاً قید شود که نحوه و ترتیب استفاده از حساب متفقاً می باشد یا منفرداً تا در آتیه اشکالاتی تولید نشود.

- قسمت محل امضاء صاحب حساب، ذیل مقررات و شرایط عمومی حساب سپرده قرض الحسنه جاری و برگ افتتاح حساب ( بدون توجه به اینکه در برگ افتتاح حساب حق استفاده از حساب سپرده قرض الحسنه جاری متفقاً یا منفرداً تعیین شده باشد) می بایست توسط کلیه مشترکین به اتفاق امضاءگردد.

- چنانچه یکی از دارندگان حسابهای جاری مشترک فوت نماید مادامی که اطلاع کتبی به بانک نرسیده باشد و چکهای صادره عهده حساب مزبور پرداخت شود هیچگونه مسئولیتی متوجه بانک نخواهد بود. ولی پس از اطلاع از فوت مشتری بانک چکهائی را که تاریخ صدور آن مقدم بر تاریخ فوت باشد پرداخت و از پرداخت چکهائی که تاریخ صدور آن موخر بر تاریخ فوت باشد جلوگیری خواهد نمود.

- درصورت بروز اختلاف بین شرکاء و اعلام کتبی آن به بانک استفاده از حساب موکول به رفع اختلاف یا صدور دستور از مراجع قضایی خواهد بود.

- هرگونه توافق در نحوه برداشت منوط به سلامت عقل و حیات شرکاء می باشد ، لذا در صورت محجور شدن و یا فوت شریک ، هر یک از شرکاء دیگر ( شریک در قید حیات ) از آن به بعد مجاز به برداشت و یا هرگونه دخل و تصرف در حساب مشترک نخواهد بود.

- در صورت اطلاع از ورشکستگی هر یک از شرکاء از طریق اداره تسویه و امور ورشکستگی ,‌سایر شرکاء ( در قید حیات ) از آن به بعد مجاز به برداشت از حساب مشترک نخواهند بود.

تبصره :

در صورتیکه شرکاء به هنگام افتتاح حساب میزان سهم خود را مشخص نموده باشند و هر یک به تنهایی هم حق برداشت داشته باشند، شرکائی که در قید حیات هستند تا میزان سهم خود ( که قبل از فوت شریک متوفی مشخص شده است) حق استفاده و برداشت از حساب مشترک را خواهند داشت.

- هرگاه هر یک از صاحبان امضاء بخواهد برای استفاده از تمام موجودی حساب به شخص ثالثی وکالت بدهد قبول آن از طرف بانک مستلزم این است که بقیه صاحبان امضاء کتباً و صریحاً به بانک اطلاع داده که شخص مذکور حق دارد برای استفاده و برداشت از تمامی موجودی حساب به دیگری وکالت بدهد . بدیهی است به محض اعلام موکل مبنی بر پایان دوره وکالت وکیل ، منجر به عزل وی خواهد شد .

- افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری مشترک برای اشخاص حقوقی نیز در صورت پیش بینی در اساسنامه بلامانع خواهد بود.


 افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری برای اشخاص حقیقی خارجی

 

- افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری برای اتباع بیگانه مقیم ایران علاوه بر رعایت مفاد شرایط عمومی افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی ، مستلزم داشتن شرایط زیر می باشد:

- معرفی یکی از مشتریان بانک یا ارائه معرفی نامه کتبی از جانب یکی از ارگانهای دولتی و یا سفارتخانه های خارجی مبنی بر شناسائی و تائید متقاضی .

- دارابودن پروانه اقامت معتبر وگذرنامه یا دیگر مدارک رسمی عکس دار

- یک برگ تصویراز گذرنامه و پروانه اقامت .

- نام و نام خانوادگی و مشخصات کامل این قبیل اشخاص می بایست با مندرجات گذرنامه آنان که به جای شناسنامه ماخذ می باشد مطابقت داده شود. هنگام افتتاح حساب لازم است تصویر گذرنامه و پروانه اقامت اخذ و در شعبه نگهداری شود . ضمناً بهتر است شماره و مشخصات پروانه اقامت مخصوصاً تاریخ سررسید (انقضاء ) آن با خودکار قرمز در کارت افتتاح حساب درج و مراقبت شود که قبل از انقضاء اعتبار پروانه اقامت ، تمدید یا لغو آن به بانک اعلام و در صورت تمدید ، سررسید جدید در کارت قید گردد.

نحوه افتتاح و نگهداری و استفاده از حساب طبق شرایط کلی این قبیل حسابها خواهد بود.


توجه :

افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری برای پناهندگان مجاز نمی باشد، لیکن کلیه اتباع بیگانه مقیم ایران که دارای کارتهای شناسائی به رنگهای سبز (مخصوص رانده شدگان از عراق ) و آبی (مخصوص افاغنه) می باشند می توانند نسبت به افتتاح حساب قرض الحسنه پس انداز و یا تودیع سپرده سرمایه گذاری اعم از کوتاه یا بلند مدت اقدام نمایند.


تبصره :

- افتتاح حساب سپرده قرض الحسنه جاری بنام آن عده از اتباع بیگانه ای که باروادیدجهانگردی ( توریست ) ویا توقف سه ماهه بدون در دست داشتن پروانه اقامت معتبر وارد کشور می شوند مجاز نمی باشد.

نظرات 5 + ارسال نظر
یک همکار تازه کار جمعه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 07:09 ب.ظ

سلام همکار عزیز از مطالب ارزندتون واقعا استفاده کردم و یک سوالی برام پیش اومد که اگه مهلت قانونی اقامت اتباع خارجی تموم شده باشه و به بانک اطلاع نداده باشه چی؟تکلیف چکهایی که در اختیار داره و قابل استفاده اند چی می شه؟

1- چک های باقی مانده و قابل استفاده ای که بعد از اتمام تاریخ اعتبار اقامت آنها به بانک ارائه می گردند، توسط بانک باید پرداخت گردند.
2- عدم ارائه دسته چک جدید در صورت عدم تمدید تاریخ اسناد معتبر اقامتی.

برای مطالعه بیشتر در این خصوص، می توانید به پست زیر مراجعه فرمائید:

http://pasargad-bank.blogsky.com/1390/03/05/post-35

موفق باشید.

کارمند... شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 10:54 ق.ظ

اطلاع رسانی خوبیه.متشکرم

کارمند... شنبه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 11:52 ق.ظ

یه سوال؟میگن کارت عابر بانک پاسارگاد باید ببریم شعبه ای که افتتاح حساب انجام دادیم عوض کنیم؟

سلام
با توجه به تغییر سیستم نرم افزاری بانک و سیستم مربوط به کارت، کلیه کارت های سپرده گذاران نیز تغییر یافت. در صورتی که کارت شما با شماره 6393 شروع می شود می بایست به شعبه افتتاح کننده حساب خود مراجعه کنید و با تحویل کارت قدیمی خود - در صورت عدم مفقودی- و کارت شناسایی، نسبت به دریافت کارت جدید - بدون پرداخت هزینه - اقدام نمایید.
با توجه به غیر فعال شدن کارت های قدیمی طی چند روز آینده و برای جبوگیری از بروز مشکل، بهتر است هر چه زودتر نسبت به تعویض آن اقدام فرمائید.
موفق باشید.

کارمند... یکشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:55 ق.ظ

متشکرم از راهنمای .وبلاگ خوبی داری به روز هستی .منم بازدید کننده هروز وبلاگتم .

داستانسرا(عمولی) یکشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:23 ب.ظ http://www.amoooly.com

اهلیت داشته باشد یعنی اینکه وحشی نباشه دیگه نه؟!خوب گرفتم مطلبو؟!

آفرین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد