دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

ایران چک ها ، می روند یا می مانند؟!

شهریور ماه سال 1387 بود که برای اولین بار ایران چک های جدید یک میلیون ریالی توسط بانک مرکزی در راستای اعمال انضباط پولی و مدیریت کاراتر حجم نقدینگی و تسهیل در مبادلات روزمره مردم، بر اساس تصویبنامه هیات وزیران ، چاپ و در اختیار بانک ها قرار گرفت .

انتشار ایران چک های جدید که به نوعی شبه پول به حساب می آمدند و عدم نیاز به پشت نویسی و احراز هویت،  باعث تسریع در روند مبادلات میان مردم و بانک ها شد.



پس از گذشت بیش از دو سال ، در تاریخ 15 آبان 89 مقرر گردید کلیه ایران چک های یک میلیون ریالی جمع آوری گردد که به علت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به تعویق افتاد.

این بار بعد از گذشت نزدیک به سه ماه ، یک بار دیگر بانک مرکزی تصمیم به خروج ایران چک های مذکور با هدف مبارزه با پولشویی از روز (سه شنبه) پنجم بهمن ماه از چرخه پولی کشور کرد. اما این تصمیم تنها نصف روز اجرا شد و مجدداً بانک مرکزی عقب نشینی کرد. یکی از عواملی که سبب عدم اجرای این طرح گردید، سهم بالا و قابل تامل 56 درصدی در سبد اسکناس کشور و همچنین تاخیر و کندی در ورود اسکناس جایگزین ده هزار تومانی به چرخه پولی به اندازه کافی بود.

*          *          *          *

از طرفی اخذ اینگونه تصمیم ها که به نظر غیر کارشناسی می رسد سبب سردرگمی و ناهماهنگی بانک ها شد. به طوری که برخی بانک ها از آغاز اجرای طرح، اقدام به جمع آوری و ابطال آن کردند و برخی همچنان از آن برای مبادلات پولی استفاده نمودند. بانک پاسارگاد نیز برخلاف خبری که در روزنامه جام جم درج شده بود اقدام به جمع آوری ایران چک ها نمود. هرچند شاهد ناهماهنگی بین شعب به دلیل تاخیر در ارسال دستورالعمل و عدم صدور یک اطلاعیه کامل و جامع از سوی بانک مرکزی – که تاکنون نیز صادر نگردیده است- بودیم.

حال با توجه به این عقب نشینی از سوی بانک مرکزی و اظهار نظرهای متفاوت از سوی مسئولین در خصوص اجرای این طرح ، امیدواریم این بار مسئولان محترم قبل از صدور اطلاعیه، عواقب ناشی از اجرای آن را سنجیده و سپس اقدام به اطلاع رسانی نمایند.

مطالب مرتبط :

 

1-      خروج ایران چک های ۱۰۰ هزار تومانی از چرخه پولی از امروز آغاز شد

2-      خروج ایران چک 100 هزار تومانی از چرخه پولی از سه شنبه

3-      تصمیمات جدید بانک مرکزی برای ایران چکهای 100هزار تومانی

4-      عقب‌نشینی بانک مرکزی در نصف روز

نظرات 2 + ارسال نظر
داستانسرا (عمولی) جمعه 8 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 04:27 ب.ظ http://www.amoooly.com

بازم نفمیدیم بالاخره میرن یا میمونن؟!

موسوی پنج‌شنبه 14 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 06:30 ب.ظ http://banking.vcp.ir

من که اصلا نمیدونم چیکار باید بکنم،لزیه طرف مشتریها تقاضای ایران چک 100 تومانی میکنند ازیه طرف دیگهمسولین شعبه بهمون میگن این کار ممنوع شده و ازروز 5 بهمن همش دعوا وجروبحث با مردم داریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد