دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

شبه‌دولتی‌ها بانک پشت بانک می‌زنند

روزنامه جام جم در تاریخ 18 بهمن 89 در اقدامی بی سابقه از حضور شبه‌دولتی‌ها در بازار پولی‌ کشور از طریق تاسیس بانک  انتقاد کرده و این پرسش را مطرح کرده که آیا رشد بیش از حد بانک‌های بخشی، که می‌توانند از وجوه مردم برای تسهیلات‌دهی یا سایر استفاده‌ها برای بخش یا سازمان مورد نظر خود استفاده کنند، به ضرر منافع جامعه پولی کشور منجر می شود؟

نکته قابل توجه در این مقاله اعلام اسامی بانک ها و موسسات مالی و  ذکر ارتباط آنها با موسسات دولتی است. در این بین ، تنها نام 9 بانک به عنوان کاملاً خصوصی ذکر شده که بانک پاسارگاد نیز در این رده جای گرفته است.



متن کامل مقاله جام جم و اسامی بانک ها را می توانید در بخش ادامه مطلب بخوانید


حضور شبه‌دولتی‌ها در بازار پولی‌ کشور از طریق تاسیس بانک به طور محسوسی در حال افزایش است


شبه‌دولتی‌ها بانک پشت بانک می‌زنند

 

نگاهی به آخرین تغییرات ایجادشده در ترکیب بانک‌های غیردولتی کشور نشان می‌دهد که حضور شبه‌دولتی‌ها مانند نهادها و بنیادها در این ترکیب رو‌به افزایش است و شبه‌دولتی‌ها پشت سر هم بانک تاسیس می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ما، براساس اعلام بانک مرکزی جامعه پولی کشور 1475 عضو قانونی در 9 دسته دارد. 3 بانک تجاری دولتی، 5 بانک تخصصی دولتی، 17 بانک غیردولتی، یک بانک قرض‌الحسنه، یک موسسه اعتباری غیربانکی، 526 صرافی، 31 شرکت لیزینگ، 884 تعاونی اعتبار و 7 صندوق قرض‌الحسنه، این 1475 عضو قانونی را تشکیل می‌دهد.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان این 9 دسته، تعداد اعضای برخی دسته‌ها در حال کاهش و تعداد برخی دیگر در حال افزایش است.

براین اساس تعداد تعاونی‌های اعتباری رو‌به‌کاهش است، چرا که بانک مرکزی اعلام کرده تا پایان سال دست‌کم 200 تعاونی اعتبار را به علت عدم تطبیق با شرایط قانونی بانک مرکزی خواهد بست.

با این حال در گروه بانک‌های غیردولتی رشدی محسوس به چشم می‌خورد، چرا که شمار بانک‌های غیردولتی مجوز گرفته یا در حال دریافت مجوز که با سرمایه یا مشارکت عمده شبه‌دولتی‌ها یعنی نهادها، بنیادها و مجموعه‌های سرمایه‌گذاری متعلق به آنها تاسیس شده یا می‌شوند، افزایش می‌یابد. هم‌اکنون در گروه بانک‌های غیردولتی 2نوع بانک به چشم می‌خورد؛ دسته اول بانک‌های خصوصی است که با سرمایه اشخاص حقیقی خصوصی تاسیس شده و فعالیت می‌کنند. اما دسته دوم بانک‌هایی است که سرمایه آنها از سوی اشخاص حقیقی خصوصی تامین نشده است بلکه عمدتا یک نهاد، بنیاد، مجموعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری که شاید دولتی هم نباشد اما بی‌شباهت به دولتی‌ها نیست، در قالب بانک تخصصی و بخشی اقدام به تاسیس آن کرده است. نگاهی به ترکیب آماری بانک‌های غیردولتی کشور نشان می‌دهد هم‌اکنون 17 بانک در این دسته جای دارند که 2 بانک بتازگی و در روزهای اخیر وارد آن شده‌اند. از این 17 بانک 9 بانک کاملا خصوصی و 8 بانک شبه‌دولتی هستند، یعنی بخش خصوصی و شبه‌دولتی نهایت نزدیکی با یکدیگر را دارند. بانک‌های صادرات، تجارت، ملت، اقتصاد نوین، پارسیان، کارآفرین، پاسارگاد، سامان و تات 9بانک خصوصی را تشکیل می‌دهند. اما 8 بانک شبه‌دولتی شامل بانک شهر با سهامداری عمده شهرداری تهران و شهرداری‌های کلانشهرهای کشور، بانک دی متعلق به بنیاد شهید که با سرمایه سازمان اقتصادی کوثر ـ متعلق به این نهاد ـ تاسیس شده است، بانک انصار متعلق به بسیج، بانک سینا متعلق به بنیاد مستضعفان، بانک حکمت ایرانیان متعلق به بتاجا (بنیاد تعاون ارتش) و بانک گردشگری متعلق به 10 کنسرسیوم سرمایه‌گذاری وابسته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند، همچنین سهام عمده بانک رفاه متعلق به سازمان تامین اجتماعی و سهامدار عمده بانک سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان است.

با این حال و با قطعی شدن مجوز سایر بانک‌هایی از این دست که هم‌اکنون در حال طی مراحل پایانی است، سهم بانک‌های متعلق به شبه‌دولتی‌ها در گروه بانک‌های غیردولتی افزایش می‌یابد. تبدیل 2 موسسه مالی ـ اعتباری قوامین (متعلق به نیروی انتظامی) و مهر (متعلق به بسیج) به بانک و تاسیس بانک نفت، 3 نمونه قطعی از این دست به شمار می‌رود. در همین حال بانک مرکزی می‌گوید حدود 200 درخواست را برای تاسیس بانک غیردولتی در دست بررسی دارد که انتظار می‌رود عمده این درخواست‌ها با سرمایه شبه‌دولتی‌ها و نه بخش خصوصی حقیقی و واقعی ارائه شده باشد.

خبرنگار ما با 2 مقام مسوول در بانک مرکزی گفت‌وگو کرد که به زعم آنان صدور مجوز برای برخی بانک‌های غیردولتی از اختیار و اراده بانک مرکزی خارج بوده است؛ چرا که قانون ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی تبدیل برخی موسسه‌های مالی ـ اعتباری بدون مجوز به بانک را پیش‌بینی کرده بود که بانک مرکزی با وجود مخالفت خود، در صدور مجوز آنان تاکید قانونی داشته است.

این مقام‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، تاکید کردند، بانک مرکزی هنگام بررسی‌ها جهت صلاحیت صدور مجوز برای بانک‌های غیردولتی حداکثر تلاش خود را به کار می‌گیرد تا ماهیت واقعی سهامداران عمده بانک‌ها را بررسی کند و اگر آنان ماهیت دولتی داشتند و در پوشش غیردولتی وارد شده بودند، از صدور مجوز خودداری کند. همچنین هنگام پذیره‌نویسی نیز سهامداران عمده مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر روشن شد که سهامدار دولتی در پوشش وارد شده است، با فشار به هیات موسس، آن سهامدار از دور خارج می‌شود. این مقام‌های مسوول افزودند که با این حال قانون اصل 44 مانع چندانی برای ورود شبه‌دولتی‌ها به تاسیس بانک ایجاد نکرده و لذا دست بانک مرکزی برای جلوگیری از ورود سرمایه‌هایی که متعلق به بیت‌المال است، در امور بخشی تاحد زیادی بسته است.

این مقام‌های مسوول در پاسخ به این پرسش که رشد بیش از حد بانک‌های بخشی که می‌توانند از وجوه مردم برای تسهیلات‌دهی یا سایر استفاده‌ها برای بخش با سازمان مورد نظر خود استفاده کنند، آیا به ضرر منافع جامعه پولی کشور نیست؟ تصریح کردند: بانک مرکزی در صورتی که ببیند حضور این بانک‌ها بیش از حد شده و در حال آسیب‌زدن است، تقاضاها را با احتیاط و دوراندیشی بیشتر بررسی خواهد کرد، کما این که در صدور مجوز برای برخی بانک‌ها که ماهیت شبه‌دولتی آنان معلوم بود، دست بانک مرکزی به خاطر قانون ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی بسته بوده است.


منبع : روزنامه جام جم دوشنبه 18 بهمن 1389

نظرات 3 + ارسال نظر
سمیرا شنبه 23 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 05:59 ب.ظ

شما پاسارگادیها هم دلتون خوش ها!!
خوب احتمال ورشکستگی شما بیشتره چون دولت پشتتون نیست
فعلا تو این مملکت دولت حرف اول رو میزنه
هان؟
مؤفق باشید

با سلام خدمت شما بازدیدکننده محترم
با توجه به نظر شما دوست عزیز فکر نمی کنم همکار بانکی باشید. زیرا اگر همکار بودید یا کمی مسائل اقتصادی را تحلیل می کردید متوجه این موضوع می شدین که نه تنها گذشت زمان از قدرت بانک های خصوصی همچون پاسارگاد نمی کاهد بلکه پایه های آنها نسبت به بانک ها و موسسات دولتی مستحکم تر می شود.
با مقایسه ای ساده میان بانک ها و موسسات مالی و عملکرد دولت می توان تصمیم گرفت کدامیک از بانک ها در معرض ورشکستگی هستند و چرا دولت در امور بانکی دخالت می کند. از جمله :
۱- چرا برخی بانک های دولتی مجاز به افتتاح سپرده و ارائه گواهی سپرده با نرخ های بالاتری نسبت به بانک های خصوصی هستند؟
۲- چرا موسسات مالی وابسته به نهادهای دولتی سود بالاتری پرداخت می کنند و بانک مرکزی توان مقابله با آنها را ندارد؟
( آیا این نشان از ضعف آنها در جذب منابع نیست؟ )
۳- چرا دولت با پرداخت سود ۲۰ درصدی به سپرده گذاران که از سوی مدیریت عالی بانک به بانک مرکزی ارائه شد مخالفت کرد؟
۴- چرا صدور مجوز بانک های خصوصی و موسسات مالی افزایش یافته است؟
۵- و ...

سایه یکشنبه 24 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:19 ب.ظ http://1sib-oftad.blogfa.com/

سلام.
"من دوباره آمدم ..
بعد از 2 سال ..."
دارم فکر می کنم عجب اشتباهی می کردم که نبودم !!
انگار همه ی این مدت تمام وبلاگ های بانکی بروز بوده الا من ...
شاد باشید و برقرار

سمیرا سه‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:04 ب.ظ http://http:/

عزیزم همکار بانکی هستم و در بانک خصوصی هم کار می کنم و از مسائل آگاه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد