دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

ترین ها ، در اسکناس

۱-      بزرگ ترین اسکناس تاریخ

بزرگترین اسکناس تاریخ را که اندازه اش به یک برگه سند قضایی می رسد، دولت فیلیپین در ۱۹۹۸ با ارزش ۱۰۰ هزار پزو چاپ کرده است. این اسکناس به مناسبت صدمین سالگرد استقلال فیلیپین از حاکمیت اسپانیایی ها چاپ شده بود و تنها در اختیار مجموعه داران قرار می گرفت. ارزش فروش هر برگه آن ۱۸۰ هزار پزو، معادل ۳,۷۰۰ دلار بود.


۲-      گران ترین اسکناس تاریخ


عظیم ترین مبلغی که روی یک اسکناس درج شده به دوره اجرای طرح مارشال – بازسازی های پس از جنگ دوم – در انگلستان می رسد، که در آن زمان دولت اسکناس هایی به ارزش یک میلیون پوند چاپ می کرد. این اسکناس ها که در اصل برای استفاده دولت آمریکا طراحی شده بود، خیلی زود از دور خارج شد و در نتیجه تعداد بسیار انگشت شماری از آن به دست اشخاص عادی رسید. البته خارج از دور بودن این اسکناس ها به معنای بی ارزش بودنشان نیست، در سال ۲۰۰۸ یکی از دو بازمانده این مجموعه به مبلغ ۱۲۰ هزار دلار در یک حراجی به فروش رفت.



۳-      مشهورترین شخصیت اسکناس ها

تصویر ملکه الیزابت دوم روی پول بیش از ۳۳ کشوراز ترینیداد و توباگو گرفته تا استرالیا – حک شده است، که در نوع خود رکوردی به حساب می آید. کانادا اولین کشوری بود که از تصویر این ملکه روی اسکناس هایش استفاده کرد، آن هم وقتی که در ۱۹۳۵ تصویر این ملکه ۹ ساله را روی اسکناس های ۲۰ دلاری اش چاپ کرد. در طول سال های پس از آن ۲۶ تصویر مختلف از الیزابت دوم در انگلستان و کشورهای مستعمره اش روی اسکناس ها چاپ شده و به اغلب این کشورها مستقیما ابلاغ می شد که باید از عکس این ملکه استفاده کنند. هرچند برخی کشورها از جمله رودسیا (زیمبابوه کنونی)، مالت و فیجی هنوز هم از این تصاویر استفاده می کنند. ملکه اغلب با تاج و لباس سلطنتی اش روی اسکناس ها ظاهر می شود، اما کانادا و استرالیا ترجیح می دهند که بیشتر تصویر او را با ظاهر ساده چاپ کنند و با وجودی که برخی کشورها برای نمایش سن ملکه اسکناس هایشان را به روز می کنند، برخی دیگر همچنان تصاویر دوران جوانی او را به کار می برند. بلیزه وقتی در ۱۹۸۰ قصد تغییر طراحی اسکناس هایش را داشت، تصویری از ملکه را برگزید که همان زمان هم متعلق به ۲۰ سال پیش بود.
نظرات 5 + ارسال نظر
نسیم یکشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 07:25 ب.ظ http://www.ava1389.blogsky.com

سلام ؛چقد وبلاگتون دیر با زمیشه برادرمن!(خواهر من)
ممنون مطالب جالبی بود راجع به اسکناس
سال نومبارک

وبلاگ کارمندان بانک مرکزی دوشنبه 8 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:42 ب.ظ http://www.cbii.ir

عید بر شما همکار گرامی مبارک و خجسته باد.

نسیم سه‌شنبه 9 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 11:55 ب.ظ http://www.ava1389.blogsky.com

سلام دوست عزیز
ممنونم که شما هم سر زدید به وبلاگ من،هر چند شما لطف داشتید من برای دل خودم مینویسم؛نوشته های من مثل شما آموزنده نیست.از بابت لینک خیلی ممنون!
راستی یه پست رو خوندم این مشکل کم شدن پول از حساب برا من هم پیش اومد موقع خرید شارژ اینترنتی از سایت بانک سامان،پول و کم کرد اما گفت سیستم مشکل داره و از این حرفا ،این نوع کم شدنا هم بر میگرده؟
سایت بانک پاسارگاد واقعا مطمئنه،آدم اهتماد میکنه مثل اون بالایی نیس

داستانسرا(عمولی) پنج‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 08:22 ق.ظ http://www.amoooly.com

خیلی جالب بود

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 11 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 04:48 ب.ظ

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد