دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

نرخ سود سپرده‌های بانکی آزاد شد

شناور شدن نرخ سود سپرده ها ، افزایش نرخ سود اوراق مشارکت ، شکسته شدن قیمت ها و از بین رفتن حباب سکه و دلار به دنبال اعلام خبر موافقت آقای احمدی نژاد با مصوبه شورای پول و اعتبار ، افزایش نرخ سود تسهیلات و تک نرخی شدن ارز از جمله خبرهای مهم اقتصادی هفته گذشته بود.

اما آنچه بیشتر از همه مورد توجه عموم  قرار گرفت اخبارهای صادره در خصوص افزایش نرخ سود بانک ها بود که پیش از اعلام رسمی آن نه تنها بازار ارز و سکه را تحت تاثیر قرار داد ، بلکه باعث هجوم مشتریان به بانک ها و پیگیری در خصوص صحت این مطلب بود.


 


با ابلاغ بسته جدید پولی نرخ سود سپرده ‌ها شناور شد، نرخ سود اوراق مشارکت افزایش یافت و تسهیلات خرید مسکن 25 میلیون تومان تعیین شد. بسته سیاست‌ های پولی جدید بانک مرکزی علاوه بر تغییر متغیر های پولی از یک ویژگی دیگر نیز برخوردار است. بازه زمانی بسته بر خلاف سال جاری و سال‌ های قبل که سالانه بود نامحدود تعریف شده و قرار شده هر شش ماه یک بار در شورای پول و اعتبار بررسی و در صورت لزوم مورد بازبینی قرار گیرد.

بر اساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی ناظر بر « سیاست‌ های پولی، ‌اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور » نرخ سود سپرده‌ های بانکی رقابتی شده است. بر اساس ماده اول این مجموعه تعیین نرخ سود علی‌ الحساب سالانه سپرده‌های مدت‌ دار بانکی و اوراق گواهی سپرده عام و خاص در طول دوره سپرده‌ گذاری در اختیار بانک‌ ها خواهد بود.

نرخ سود علی‌ الحساب اوراق مشارکت شرکت‌ های دولتی و غیردولتی و شهرداری‌ ها متناسب با سود انتظاری حاصل از طرح‌ های موضوع سرمایه‌گذاری و در مقاطع سه ماهه پرداخت می‌گردد. حداکثر نرخ سود علی‌الحساب این اوراق معادل ۲۰ درصد تعیین می‌شود و بازخرید قبل از سررسید اوراق مذکور توسط بانک عامل امکان‌ پذیر خواهد بود.

 

در حال حاضر هنوز مشخص نیست  تصمیم افزایش نرخ سود سپرده ها – که خیلی دیر اتخاذ شد – تا چه حد می تواند به ثبات  و آرامش بازار ارز و سکه کمک کند ؛ و این سوال که آیا افزایش های صورت گرفته در این بازار طی هفته های گذشته ناشی از حباب بوده و جنبه روانی داشته یا خیر ؟!!

 

مطالب مرتبط :

 

1-       نرخ سود سپرده‌های بانکی آزاد شد.

2-       حباب سکه و دلار ترکید.

3-       وام خرید مسکن 25 میلیون شد.

4-       سه گمانه پس از افزایش نرخ سود.

5-       ارز اول هفته تک نرخی می‌شود.

نظرات 2 + ارسال نظر
مجید دوشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 07:58 ب.ظ http://doniayeazad.persianblog.ir

از 6 سال قبل یکسری آزمون و خطاهایی در سیستم بانکی به اجرا درآمد
سود تسهیلات کم سود سپرده ها زیاد
سود تسهیلات کم سود سپرده ها کم
و دراخریش هم .... خدا خودش به خیر کن
سیستم بانکی که قرار بود متحول بشه شده موش آزمایشگاهی

مجید جمعه 14 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 10:46 ب.ظ http://doniayeazad.persianblog.ir

نتایج قرعه کشی عمره (ثبت نام شدگان بانک ملی) از هم اکنون قابل مشاهده است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد