دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

دست نوشته های یک پاسارگادی

( وبلاگ کارمندی از بانک پاسارگاد )

تغییر ساز و کار صدور دسته ‌چک

بانک مرکزی با ابلاغ دستورالعمل حساب جاری به شبکه بانکی، 10 شرط جدید برای واگذاری " دسته چک " به متقاضیان تعیین کرده تا شاید بتواند بخشی از مشکلات موجود در این مورد را برطرف کند. این دستورالعمل جدید، با تکیه بر بازنگری مقررات افتتاح حساب جاری به بانک‌ های کشور ابلاغ شده و اعلام ممنوعیت افتتاح حساب جاری برای اشخاص دارای « سابقه چک برگشتی » و ممنوعیت تحویل دسته ‌چک به اشخاص دارای « سابقه چک برگشتی » یا « بدهی غیرجاری به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی » از نکات حائز اهمیت آن است.


 


بانک مرکزی با ابلاغ دستورالعمل جدید حساب جاری به شبکه بانکی اعلام کرد

10شرط جدید برای صدور «دسته چک»

 

بانک مرکزی طی بخشنامه ‌ای به کلیه بانک ‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و موسسه اعتباری توسعه، اعلام کرد: به موجب ماده (3) «قانون عملیات بانکی بدون ربا»، بانک‌ها می‌توانند تحت عنوان سپرده قرض‌الحسنه جاری، سپرده قبول کنند.

حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری، به سبب کارکردهای آن، واجد اهمیت فراوان است و آنچه اهمیت این نوع حساب را دو چندان می‌‌کند، ارتباط آن با «چک» و به دنبال آن، جرم صدور چک بلامحل به عنوان یکی از معضلات حال حاضر جامعه است.

بانک مرکزی در بازنگری مقررات افتتاح حساب جاری با لحاظ قوانین و مقررات جاری کشور از جمله قانون صدور چک و همچنین با در نظر گرفتن نیازها، مقتضیات و مصالح حال حاضر کشور، پس از طی بیش از دو سال کار کارشناسی و دریافت نظرات و پیشنهادهای مختلف، «دستورالعمل حساب جاری» را تدوین کرد و در شورای پول و اعتبار، به تصویب رساند.

 

ادامه ...


جریمه سنگین برای چک برگشتی

 

بر اساس «دستورالعمل جدید حساب جاری» نحوه صدور و استفاده از دسته‌ چک سختگیرانه ‌تر خواهد شد؛ به گفته مدیرکل مقررات و مجوزهای بانکی بانک مرکزی با هدف کاهش حجم چک‌ های برگشتی در دستورالعمل جدید تلاش شده است جنبه ‌های بازدارنده افزایش یابد. از جمله این محرومیت ‌ها می‌توان به ممنوعیت تمامی بانک ‌ها از اعطای هرگونه تسهیلات اعم از ریالی و ارزی، افتتاح هرگونه حساب سپرده جدید اعم از قرض‌الحسنه و سرمایه‌گذاری، ارائه دسته چک، گشایش اعتبار اسنادی و صدور ضمانت ‌ها و ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی و تمدید آنها اشاره کرد. از نکات مهم در این دستورالعمل افزایش زمان رفع سوء اثر چک برگشتی است. در حالی که در دستورالعمل قبلی مدت نگهداری سوابق هر فقره چک برگشتی تا شش ماه بود، در دستورالعمل جدید این زمان به هفت سال افزایش یافته است.

 

جدیدترین جزئیات از قانون جدید چک

رفع سوء اثر هر چک برگشتی 7 ساله شد

 

جدیدترین جزئیات از ابلاغیه بانک مرکزی در مورد قانون جدید ناظر بر چک‌ها نشان دهنده تغییراتی اساسی در این قانون است که به نظر می‌رسد با هدف سخت‌گیرانه‌تر شدن صدور و استفاده از چک در نظر گرفته شده‌اند.

بر اساس داده‌ها و آمار بانک مرکزی از اسناد برگشت خورده در نظام بانکی کشور در سال‌های اخیر مشاهده می‌شود میزان و مبلغ کل چک‌های برگشتی در این دوره رو به افزایش بوده است. مساله‌ای که به نظر بانک مرکزی را بر این داشته است تا قوانین ناظر بر صدور چک را تا حدی سخت‌گیرانه‌تر تدوین کند. 7 ساله شدن رفع سوءاثر چک برگشتی از مهم‌ترین این تغییرات است. بر این اساس، اطلاعات مربوط به هر برگه چک برگشتی در صورتی که صاحب چک مراحل رفع سوءاثر را انجام ندهد تا 7 سال در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی باقی خواهد ماند. این در حالی است که این مدت در قانون قبل برای هرفقره چک برگشتی تنها 6 ماه بود.

 

ادامه ...

نظرات 1 + ارسال نظر
بانو سه‌شنبه 23 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:17 ب.ظ http://bsi57.blogfa.com

این مطلبتون فوق العاده است!!!
شاد زیوید
راستش تغییر مکانه برای ارامش روان !
شهر ما ......هیچی نگم بهتره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد